Kun je voor het RAM geheugen een verhoudingstabel maken tussen de capaciteit (GB) en snelheid (MHz)?

Als voorbeeld, stel dat ik een moederbord heb die 333Mhz en 667Mhz ondersteunt.

is het dan zo dat qua performance een geheugenbank van:

- 1GB 333 MHz
- 512 MB 667 MHz

dezelfde performance geven?

Zo niet, in hoeverre zou je dit principe kunnen vergelijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het aantal GB is de hoeveelheid informatie die in het geheugen pst en het aantal Mhz is de snelheid waarmee die informatie het geheugen ingaat en ook weer uitgelezen kan worden. Die twee zijn dus niet met elkaar verbonden.
Het is natuurlijk wel altijd slim om voor de snelste mogelijkheid te kiezen. Hoe sneller het geheugen gevuld en uitgelezen kan worden, hoe soepeler de programmatuur op je computer werkt.
Ook is het fijn op veel geheugen te hebben. Vooral bij multitasking en bij zware taken is veel geheugen erg prettig. Ga dus altijd voor maximaal geheugen op de maximaal haalbare snelheid. Immers, geheugen is tegenwoordig zeer betaalbaar geworden in vergelijking met een aantal jaar geleden.
Zelf heb ik 8 GB geheugen op 667 Mhz. Dit is z.g. DDR2 geheugen en het zit in een alweer wat oudere computer (mei 2006) met twee DualCore processors (Intel Xeon) van elk 2x 2,6 Ghz. wat het dus een QuadCore computer maakt met vier kernen van 2,66 Ghz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. De hoeveelheid geheugen en de snelheid hangen neit op die manier samen. De ene is de hoeveelheid informatie die er in gezetkan worden. De andere de snelheid waarmee deze afgegeven kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot 1-2 GB maakt de grootte meer uit dan de snelheid. Boven 2GB maakt de snelheid meer uit.
(globaal gezien; geheel afhankelijk wat voor programma's en operating system men draait).