Hoe krijg je een defecte DVD-speler weer op gang?

Ik had niet in de gaten dat er een klein formaat CD in de tray zat en deponeerde er een standaard formaat bovenop. Sindsdien werkt de DVD-speler niet meer. Wat kan er aan de hand zijn en wat is de mogelijke oplossing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
7.6K

Het beste antwoord

Soms zit naast de 650nM laserdiode (er zit er ook een 780 nM in) zit een klein potmetertje met meestal een lichtblauw draaiknopje.
Soms is de laser wat zwakker aan het worden en is -ondanks schone lens en in focus- de straal te zwak geworden, met dit potmetertje kun je het vermogen van de lasen wat opschroeven, wat redelijk vaak gunstig uitpakt.
Een klein beetje met de klok mee draaien (1/10 rotatie) is vaak voldoende.
Omdat zo een beetje ieder systeem /type /merk zijn eigen techniek gebruikt kan het soms ook zijn dat de potmeter linksom moet.
Je kunt dat dus bij het mislukken nog proberen om vanuit het nieuwe vertrekpunt de knop 1/5 (2X 1/10 linksom) terug te draaien.
Dus eerst de zuivere ongedenatureerde alcohol (methanol tast de lens aan) of lensvloeistof (isopropanol) gebruiken om de lens te reinigen (wattenstaafje , niet draaien maar deppen zonder kracht te zetten en met droog wattenstaafje nadrogen ) en als dat niet voldoende blijkt, dan pas de potmeter opsnorren.
Gebruik eerst ook wat andere DVD's /CD's om te zien of het probleem wel in de speler zit.
Gebrande discs hebben meestal wat meer laservermogen nodig om gelezen te worden, de branderdiodes die ook voor het lezen gebruikt worden , branden met ongeveer 250mW (!!), het lezen met minder dan 5 mW, DVD spelers lezen soms met 1mW, wat dan echt krap aan is.).
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

gaat het laatje nog wel gewoon open enzo ?
als dat zo is en de schijven worden gewoon niet gelezen
allereerst denk ik dan dat het laser oogje dus kapot is of niet meer goed uitgelijnd ?
klopt dat ?
capthavoc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laatje gaat gewoon open en dicht en ik hoor en zie ook wat zoekacties. Vervolgens het grote niets. Ik denk inderdaad in de richting van een niet goed uitgelijnd laseroog. Is daar iets aan te doen?
Waarschijnlijk leest de laser de gegevens van je dvd niet meer goed af.
Als deze beschadigd is kun je het vergeten.
Je zou nog kunnen proberen,de laser met wat pure alcohol schoon te maken.
Dat wil wel eens helpen als er veel stof op zit.