Ik ga er in dit antwoord vanuit dat je met een 'ipontvanger' een WiFi-repeater bedoelt.

Vuistregel: elke fysieke netwerkadaptor heeft zijn eigen, unieke MAC-adres. De fabrikant schrijft het adres tijdens het productieproces fysiek in de adaptor.
Het is een fysiek (dus niet softwarematig !) adres en derhalve (in principe !!) niet aanpasbaar.
Nu wordt er natuurlijk niet voor elke individuele adaptor een nieuwe chip met een eigen MAC-adres ontworpen. Dat wordt op een andere manier opgelost. Het MAC-adres wordt in een EPROM of een flashgeheugen gezet. Het is niet de bedoeling dat de gebruiker die data aanpast. Het wijzigen van die data is specialistisch werk.

Ik schrijf 'in principe'. Want tegenwoordig zijn er voor een PC (helaas dus niet voor een IP-Ontvanger/repeater) toch mogelijkheden die binnen het bereik van de gewone gebruiker liggen.

Verander je MAC-adres op Windows 10 en 11
1. Houd de Windows-toets ingedrukt, druk op X en kies Apparaatbeheer;
2. Vouw Netwerkadapters uit, klik met de rechtermuisknop op je Ethernet of Draadloze adapter en selecteer Eigenschappen;
3. Scrol in het tabblad Geavanceerd naar beneden klik op Lokaal beheerd adres of Netwerkadres;
4. Je ziet je MAC-adres onder Waarde. Hier kun je het verwijderen en een nieuw MAC-adres invoeren;
5. Start je computer opnieuw op om je MAC-adres te wijzigen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 maanden geleden