Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe voorkom ik storing tussen twee beeldschermen?

Op mijn werkplek staan twee beeldschermen naast elkaar. Qua aansluiting was het het handigst om ze als volgt aan te sluiten:

- Het hoofdscherm krijgt zijn signaal uit de HDMI-uitgang van de computer. Daarna komt een HDMI-naar-VGA-omzetter, en dan een VGA-kabel naar het scherm.

- Het tweede scherm is via USB-C verbonden met de computer.

Als ik alleen het hoofdscherm aanzet, heb ik goed beeld.

Zodra ik ook het tweede scherm aanzet, zie ik storing op het hoofdscherm. Er lopen dan vage, net wat donkerder banden van onder naar boven over het hoofdscherm. Het beeld blijft scherp en helder, maar die bewegende donkere banden maken het vervelend om ernaar te kijken.

Hoe voorkom ik die storing het beste? Moet ik de VGA-kabel omwikkelen met aluminiumfolie? Of komt de storing direct uit het tweede scherm, en moet ik een afscherming plaatsen tussen de beide schermen, zodat de elektronica van het tweede scherm het eerste scherm niet meer kan beïnvloeden?

Of moet ik iets anders doen?

Cryofiel
11 maanden geleden
in: Hardware
1.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
Meestal loper er kruipstroompjes. Daar kun je niet veel aan doen. Met een ander merk HDMI/VGA converter kan het zomaar opgelost zijn. Maar daar is geen voorspelling aan te doen.
Afschermen heeft niet zoveel zin. Deze kabels zijn van zichzelf al afgeschermd.
LeonardN
11 maanden geleden
Lijkt me overigens een bijzonder vreemde wijze van twee beeldschermen aansluiten.
Moet ik me voorstellen dat je met een bepaalde reden nog steeds met een VGA-aangesloten scherm werkt? HDMI/DVI (of anders DP) is al meer dan 15 jaar de norm zou ik zeggen.
Het tweede scherm met USB-C. Kan, maar wederom weer een wat bijzondere oplossing.
Althans zonder te weten wat de video-uitgangen van de PC zijn.
Is het zo'n miniPC/netwerkPC met bijzonder weinig aansluitingen? Als de mogelijkheid er is zou ik kijken of je de HDMI/VGA-converter uit de mix kan halen.
Liefst 2 maal DVI naar DVI.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

(ChatGPT)
Om storing tussen twee beeldschermen te voorkomen, kun je de volgende stappen volgen:

Gebruik kwalitatieve kabels: Zorg ervoor dat je hoogwaardige kabels gebruikt om de beeldschermen aan te sluiten op de computer of het apparaat. Goedkope of beschadigde kabels kunnen leiden tot signaalinterferentie en storingen veroorzaken. Het gebruik van kwalitatieve HDMI-, DisplayPort- of DVI-kabels is meestal de beste keuze.

Houd de kabels gescheiden: Zorg ervoor dat de kabels van de beeldschermen niet te dicht bij elkaar liggen en niet met andere kabels, zoals stroomkabels, verstrengeld zijn. Dit kan elektromagnetische interferentie (EMI) verminderen.

Plaats de beeldschermen op voldoende afstand: Als de beeldschermen te dicht bij elkaar staan, kan er interferentie optreden. Probeer de beeldschermen op voldoende afstand van elkaar te plaatsen om eventuele storingen te minimaliseren.

Schakel magnetische bronnen uit: Elektromagnetische velden kunnen storing veroorzaken tussen beeldschermen. Plaats de beeldschermen niet in de buurt van magnetische bronnen, zoals luidsprekers, transformatoren of draadloze apparaten.

Gebruik afgeschermde kabels: Afgeschermde kabels kunnen helpen bij het verminderen van elektromagnetische interferentie. Als je merkt dat er storing optreedt, kun je overwegen om afgeschermde kabels te gebruiken.

Update de stuurprogramma's: Zorg ervoor dat je de nieuwste stuurprogramma's voor je grafische kaart en andere relevante apparaten hebt geïnstalleerd. Soms kunnen verouderde stuurprogramma's storingen veroorzaken.

Controleer de beeldschermresoluties: Zorg ervoor dat de beeldschermresoluties correct zijn ingesteld en compatibel zijn met elkaar. Onjuiste resolutie-instellingen kunnen problemen veroorzaken.

Test met één beeldscherm: Als je nog steeds storing ondervindt, probeer dan elk beeldscherm afzonderlijk aan te sluiten en te testen. Dit kan helpen bepalen of de storing te wijten is aan een specifiek beeldscherm of aan de configuratie van beide.

Gebruik een grafische kaart met meerdere poorten: Als je een grafische kaart met meerdere poorten hebt, kun je elk beeldscherm op een aparte poort aansluiten. Dit kan interferentie tussen de beeldschermen verminderen.
(Lees meer...)
LeonardN
10 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding