waarom is er een prijsverschil tussen interne en extern harde schijven ?

Het valt me op dat externe Harde schijven vaak goedkoper zijn dan interne schijven.
waarom ?......zijn ze trager
kan je van een externe HD niet gewoon in interne HD maken door simpelweg tet behuizing er af te halen ?

of missen ze de poort ?

Ik weet dat het vaak met oude IDE schijven wel ging maar een moderne SATA heb ik nooit uit elkaar gehaald.

Toegevoegd na 4 dagen:
inmiddels van mijn externe schijf een interne gemaakt
scheelt toch echt wel, wat poen.

capthavoc
13 jaar geleden
in: Hardware
2K

Het beste antwoord

Van binnen zit precies hetzelfde ding, de HD.
Maar bij een externe schijf betaal je wat meer voor de behuizing, een voeding, en wat electronica, die er voor zorgt dat de zaak naar USB vertaald wordt.

Toegevoegd na 57 seconden:
En ja, als je de HD uit zijn kastje haalt, kun je hem zo inbouwen in je PC.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wellicht is het inmiddels zo datexterne schijven vaker worden verkocht. Hierdoor krijd je marktwerking: Lagere vraag, lagere aantallen, hogere kosten. Vreemd gezien het feit dat de inhoud van een externe disk bestaat uit een interne disk + chips. Je zou hem zo intern kunne nplaatsen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat er inderdaad meer externe harde schijven worden verkocht waardoor deze goedkoper zijn zoals al eerder is aangegeven.
Als je zo'n harde schijf eruit zou halen dan vermoed ik dat daar een langzamere/verouderde versie in zit dan degene die je vaak in de winkel koopt. (vergelijkingen zijn te vinden via tweakers.net/pricewatch)

De schijf is extern en daardoor minder veeleisend dan een interne schijf door dat de externe snelheid toch niet de volledige snelheid van de harde schijf aan kan (zelfs niet als het via firewire of esata is aangesloten.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een externe HDD is vaak een consumenten product welke minder intensief wordt gebruikt.

Interne HDD is onmisbaar in de PC en dient daarbij ook van hoge kwaliteit te zijn gezien deze continu gebruikt wordt als de pc aanstaat.