Hoe krijg ik mijn Harddisk van de computer weer draaiende, ik hoor hem niet meer draaien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Eigenlijk zou je systematisch een aantal stappen moeten uitvoeren.

Ik bedenk ze nu even uit mijn hoofd, maa rop internet zijn ongetwijfeld ook nuttige lijstjes te vinden.

Ten eerste kun je je afvragen of het feit dat je hem niet meer hoort ook echt betekent dat hij kapot is. Aangezien je de vraag hier stelt neem ik haast aan van wel, ik neem namelijk aan dat je de schijf ook niet meer kunt gebruiken.

Ten tweede vraag ik mij af wat je dan eventueel wel hoort, is dat helemaal niets dan kan dat een aantal dingen betekenen.

Een harde schijf bestaat uit een stukje eletronica om de werking van de schijf in goede banen te leiden, daarnaast een loopwerk, bestaande uit een elektromotor die de schijf zelf aanstuurt en dit alles in een behuizing.

Betreft het een schijf die veel uren heeft gemaakt (lees jarenlang aangestaan heeft) dan is de kans aanwezig dat de motor het heeft opgegeven.

Is de schijf nog niet zo oud dan bestaat er ook nog een kans dat de elektronica kapot is, maar niet de motor, in een heel enkel geval is hier iets aan te doen, namelijk de elektronica (laten) vervangen, maar dit luistert vrij nauw, het moet worden vervangen door precies dezelfde onderdelen en daar is soms moeilijk aan te komen, maar ook het vervangen zelf is geen sinecure.

Als de schijf waarop de informatie staat zelf beschadigd is valt er wenig meer te doen, althans niet op een enigszins betaalbare wijze.

Is de data op de schijf erg belangrijk dan kun je een data recovery bedrijfje inschakelen, maar die zijn niet goedkoop.

Meestal ben je dan ook het beste af met een nieuwe schijf en het terugzetten van je meest recente backup.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je Engels kunt lezen / verstaan en een beetje bekend bent met een aantal technische termen heb je misschien iets aan onderstaande link, dat is een flowchart waarmee je je wellicht op de juiste manier de juiste conclusies kunt trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het de enige harddisk is in de computer waar je op werkt, dan draait hij gewoon. Als het een andere schijf is, probeer er dan eens op te kijken via deze computer. Zolang je de schijf kunt benaderen en lezen, draait deze gewoon. Waarom hij dan ineens stiller is geworden...

Toegevoegd na 3 minuten:
het kan ook de ventilator van de voeding, videokaart of van de processor zijn die is opgehouden. Is er niet een cd in het station aanwezig, deze stoppen ook na een tijdje met draaien.