Waarom gebruiken mensen andere keyboard layouts ipv Qwerty?

ik lees net over het dvorak keyboard layout, alle letters door elkaar gehutseld, WEL alle gewone westeuropeese en amerikaanse tekens, praktisch. en je schijnt ook in Belgie het ABC layout te hebben. ik snap dat in china of japan ze andere tekens hebben op het toetsenbord layout, maar waarom gebruiken mensen andere layouts dan het al algemeen aanvaarde Qwerty wat al sinds de vroege jaren van de 20e eeuw al standaard is ? ik bedoel een toetsenbordje is maar 10 euro (usb) als je goed shopt ervoor, en het is geen moeite om dit in te pluggen op elk modern systeem met usb ondersteuning. waarom vasthouden aan een ook nog onlogisch geplaatst lettertekenssysteemlayout ? het lijkt mij alleen maar hindernissen, want 95% van geloof ik de apparaten heeft een qwerty indeling en je moet dan ook telkens omschakelen of zoeken naar de tekens - lijkt mij.

2 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
LeonardN
2 jaar geleden
"waarom vasthouden aan een ook nog onlogisch geplaatst lettertekenssysteemlayout ?" Wat is onlogisch geplaats?
Juist een qwerty-keyboard heeft een plaatsing die niemand zou verzinnen als je enkel denkt aan een modern keyboard.
Dvorak en Colemak hebben juist een veel logischere plaatsing waarbij je (zeker als je Engels tikt veel minder je vingers hoeft te bewegen.
Iemand die een van die verbeterde logische indelingen gewend is kan gewoon ook op een qwerty/qwertz/azerty keyboard tikken door gewoonweg de keyboard indeling in het OS te veranderen.
Je moet dan wel blind kunnen typen. Ik denk niet eens dat je Dvorak-keyboards kan kopen, of dat Dvorakgebruikers zo'n keyboard aanschaffen. Ze leren gewoon blind te typen. Zal ook nodig zijn als ze bij een ander komen. We houden juist enkel vast een het onhandige qwerty/azerty keyboard OMDAT we dat nu eenmaal gewend zijn, en mensen moeilijk naar iets beters overstappen als dat betekent dat er moeite ingestopt moet worden.

Het beste antwoord

Niet elke taal is hetzelfde. Fransen gebruiken andere lettercombinaties, waardoor de hamertjes van het QWERTY-toetsenbord vroeger vaak vast zaten. Daarom hebben zij het AZERTY-systeem ingevoerd. Dat zijn ze dus nog steeds gewend.
Daarnaast is er bijvoorbeeld het DVORAK-systeem. Dat is speciaal gemaakt om zo snel en aangenaam mogelijk te typen.
In tegenstelling tot QWERTY of AZERTY is Dvorak niet ontwikkeld voor typemachines, maar voor toetsenborden waar geen hamertjes aan te pas komen. Bij het originele Qwerty-toetsenbord moesten de letters zo worden neergelegd dat wanneer snel werd getypt de hamertjes niet met elkaar in de knoop zouden kunnen komen. Deze extra restrictie op de lay-out zorgt voor een beperking in het comfort.
Het Dvorak-toetsenbord daarentegen werd ontwikkeld om comfortabel te typen, zonder andere restricties.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De gebruikelijke spreek- en schrijfwijze is: querty, omdat de lettercombinatie qw in het Nederlands niet voorkomt.
Hoewel het q-w-e-r-t-y is, is het: querty-toetsenbord en querty-klavier.
Bron: Trouw Schrijfboek.
LeonardN
2 jaar geleden
"De gebruikelijke spreek- en schrijfwijze is: querty"
Nonsens.
Gebruikelijk is gewoon qwerty. 143.000 voor qwerty-toetsenbord
https://www.google.com/search?client=opera&q="qwerty-toetsenbord"&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 1120 voor querty-toetsenbord, met de vraag : "Bedoelde je: "qwerty-toetsenbord" "
https://www.google.com/search?client=opera&q="querty-toetsenbord"&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Een factor 100 ongebruikelijker dus. Het gebruik van klavier voor een PC-toetsenbord is daarnaast sowieso heel ongebruikelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klavier
Toetsenbord (computer), of het toetsenbord van een ander toestel, zoals een schrijfmachine of telefoon (in Nederland niet gebruikelijk)
Geen idee of men dit in België vaker gebruikt. De redenatie is overigens helemaal vreemd.
"omdat de lettercombinatie qw in het Nederlands niet voorkomt."
Het zijn gewoon de eerste 6 letters die men uitschrijft.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Het lijkt me dat de stand 1-1 is. Jij hebt deels gelijk en ik heb deels gelijk.
1. De Van Dale vermeldt wel woordcombinaties met qwerty.
2. Zowel de Van Dale als Trouw vermelden de combinatie met klavier. De Van Dale vermeldt achtmaal de klaviercombinatie.
3. Zowel de Van Dale als Trouw melden dat het begrijp qwerty niet altijd juist is. Want, en nu komt het, eigenlijk is het een vijflettercombinatie: q-w-e-r-t. Trouw vermeldt nadrukkelijk dat het een vijflettercombinatie is. En Van Dale vermeldt dat het in Nederland qwerty is, maar in Duitstalige gebieden qwertz.
Bronnen: Trouw Schrijfboek en Van Dale..