PC desktop voeden via (auto)accu, kan dat?

Kan ik de 220 Volt desktop van elektriciteit voorzien die afkomstig is uit een 12 Volt accu waarop een 12 Volt gelijkspanning naar 220 Volt wisselspanning omvormer is aangesloten? De accu wordt op spanning gehouden door een druppellader. De stroomvoorziening in mijn woonomgeving valt nogal eens uit, vandaar.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2.6K

Het beste antwoord

Het is mogelijk om een PC te voeden via een accu.
Een computer zoals een laptop of PC werkt intern via gelijkspanning.
Bij een laptop loopt de stroomvoorziening via een accu welke op spanning wordt gehouden via een lader.
Met een soortgelijke constructie kan ook een PC gevoed worden.
Dit betekend dat de 12 Volt accu aangesloten dient te worden op de 12 volt, 5 volt en andere voedingslijnen. Daarbij heb je een gelijkspannings omvormer nodig die naar de diverse gelijkspanning niveaus levert. Bij een snelle zoektocht op internet heb ik geen accu's gevonden voor desktops.

Voor laptops zijn er genoeg oplossingen. Ook UPS oplossingen zijn er genoeg.

Jouw oplossing is mogelijk, maar om wisselspanning om te zetten in gelijkspanning om daarna direct of na enige tijd het weer om te zetten naar wisselspanning waarna het direct weer naar gelijkspanning om gezet wordt. Daarmee verlies je te veel energie en neem je meer risico dan nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk, er bestaan omvormers van 12 Volt DC (gelijkstroom) naar 230 Volt AC (wisselstroom. Wel even kijken welk vermogen in VA (Volt-Ampère) uw PC nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan rechtstreeks op de accu aansluiten, maar dan moet je nog wel een voltage afvalkker bv de 7805 2 ampere zetten tussen de accu en de aansluiting(en) op het moederbord.