Is er een optie om handmatig RAM geheugen toe te wijzen voor een onboard videokaart?

kan ik bijvoorbeeld 4gb toewijzen aan een onboard videokaart?

3 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
gvrox
3 jaar geleden
Wat voor systeem heb je, met welke specs ?
popeye
3 jaar geleden
@gvrox 8gb ram, de overgebleven onboard videokaart geeft nog geen 256mb aan hahaha. processor AMD Phenom II X6 1035T 6x 2,6ghz. ik hoop dus bijvoorbeeld 2gb of 3gb te kunnen schenken aan me onboard videokaart. kan dat?
gvrox
3 jaar geleden
En wat voor moederbord heb je ? In je BIOS zou je dit in kunnen stellen maar ik denk dat 256 wel de limiet is. Wat wil je eigenlijk bereiken met meer geheugen toe te wijzen ?
Griffin
3 jaar geleden
@gvrox "In je BIOS zou je dit in kunnen stellen maar ik denk dat 256 wel de limiet is. "
Je kunt geen RAM toewijzen aan een discrete GFX kaart, je deelt RAM met een GPU die is ingebouwd in een processor zoals bij Intel, maar dat is onmogelijk bij een insteekkaart.
gvrox
3 jaar geleden
@Griffin de vraag gaat toch helemaal niet over een discrete videokaart, maar over een onboard videokaart (videokaart is dan wel een misleidende term) ?
popeye
3 jaar geleden
@gvrox dat is vreselijk slecht nieuws dat limiet waarschijnlijk max 256mb is. maar waarom kan ik niet bijvoorbeeld 4gb ram reserveren voor de onboard video kaart zodat ik kan blijven gamen? gr
gvrox
3 jaar geleden
@popeye je hebt nog steeds niet verteld wat voor type onboard video je hebt, maar ik gok dat het niet een bepaald sterke GPU is; dan heeft 4GB toewijzen ook weinig zin. Waarom denk je dat je dan ineens wel kunt gamen ? Heb je al gekeken in je BIOS of daar inderdaad de beperkende factor zit ?
popeye
3 jaar geleden
@Griffin nvidia geforce 9200 onboard. is een 6 core processor, 6x2,6ghz en 8gb ram geheugen. is allemaal niet super sterk maar wil weer gta 5 kunnen spelen.
gvrox
3 jaar geleden
Minimum spec is een 9800 met 1GB, dan ga je het niet redden met een 9200. Ik denk dat je op marktplaats niet meer dan 20 euro uit hoeft te geven voor iets beters.
popeye
3 jaar geleden
@gvrox wat ik al zei, dit is een onboard kaart, is gewoon een moederbord met een hdmi aansluiting erop, in feite dus geen videokaart.
gvrox
3 jaar geleden
@popeye ja, dat is me al vanaf het begin duidelijk, ik zou geen verdere tijd of moeite steken in een GPU die in 2008 al low-end was.
LeonardN
3 jaar geleden
@popeye Begrijp je dat een hoeveelheid VRAM niet heiligmakend is?
Het gaat niet enkel om het geheugen maar veel meer om de GPU-kracht op je videokaart.
Je hebt een 9800 nodig.
Je hebt een 9200.
Al zou 8GB VRAM toe kunnen wijzen op 9200, dat maakt hem niet krachtiger.
Maar veel mensen denken onterecht dat : meer GB > meer kracht...

Antwoorden (1)

Ja, in je BIOS kun je die setting veranderen, maar nee, 4GB zal niet gaan lukken, meestal is 256MB de max voor het soort onboard video dat je hebt.
gvrox