Lage beeldkwaliteit laptop aansluiten op hoge kwaliteit monitor, wat is dan het resultaat?

Ik heb een laptop met een beeld resolutie van 1366x768 als ik deze aansluit op een 4k monitor word het beeld dan ook in 4k weergegeven

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Hardware
2.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee. Je zal je hardware (videokaart) ook moeten aanpassen op je hoge resolutie monitor wil je daar ook optimaal gebruik van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
"Nee. Je zal je hardware (videokaart) ook moeten aanpassen"
Niet helemaal waar, 4K monitoren kunnen deze resolutie prima opschalen naar 4K, het ziet er niet uit van dichtbij, maar je hoeft de hardware helemaal niet te aan te passen.
LeonardN
3 jaar geleden
@Voorpret Je moet wel de hele zin pakken.
"wil je daar ook optimaal gebruik van kunnen maken." 1366x768 opschalen naar 4k zal enerzijds lelijk zijn en anderzijds is het geen optimaal gebruik maken van je hoge resolutie. @RMvdT55
Je hoeft de hardware niet aan te passen (wat je daar dan ook mee bedoelt). Je hoeft enkel een instelling aan te passen.
gvrox
3 jaar geleden
Om welk type laptop gaat het precies ?
LeonardN
3 jaar geleden
@gvrox
Goed punt. De laptop zal wel een HDMI uitgang moeten hebben, hoger dan HDMI 1.4
https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface#Vergelijking_van_de_versies

Antwoorden (1)

Zodra je in Windows instelt dat je je bureaublad wil uitbreiden over meerdere schermen dan worden beide beeldschermen apart aangestuurd en kan je het 4k-beeldscherm volledig 4k laten weergeven.

Zolang je de beeldschermen als een kopie van elkaar houdt zal deze de laagste resolutie pakken en die over het 4k beeldscherm smeren (met een uiterst lelijk effect).
En grootte letters en iconen. Precies wat je niet wil als je een 4k scherm koopt.
Toegevoegd op 07 juni 2020 13:32: afbeelding
Plaatje bij antwoord
LeonardN
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar als je niet voor screen mirror gaat maar voor de optie expanden wat gebeurt er dan
LeonardN
3 jaar geleden
Dan krijg je dus een nieuw scherm waar je vensters naar toe moet slepen. Daarnaast is dat dus een werkelijke 4k-weergave. Dat leg ik dus allemaal uit in het antwoord EN in de afbeelding.