Macbook pro 2017 inruilen voor een macbook pro 2014, gaan dan de prestaties achteruit?

Op dit moment heb ik een Macbook Pro 2017 (13inch, i5, 8gb ram, 256 SSD) voor ongeveer een jaar.
Ik heb ervaren dat ik het scherm toch net te klein is en het toetsenbord van de oudere Macbooks velen malen fijner vind. Daarnaast vind ik het meenemen van een adapter voor HDMI en USB 3.0 aansluitingen zeer vervelend.

Ik heb een deal kunnen vinden waarbij ik mijn Macbook Pro inruil voor een Macbook Pro 15 inch uit 2014 (i7, 16GB ram, 256 SSD). De Macbook verkeert verder in nette staat.
Echter weet ik niet of de prestaties van de laptop erop achteruit zullen gaan gezien het een 3 jaar ouder model is.

Ik gebruik de Macbook voornamelijk voor dagelijkse werkzaamheden en daarnaast voor (vooral) foto en (af en toe) videobewerking voor school.

Ik weet zoals eerder vermeld niet of de prestaties achteruit zullen gaan... Iemand die een antwoord weet daarop?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Antwoorden (1)

Je ruilt een i5 voor een i7, en je krijgt 16GB voor 8GB, én je scherm is diagonaal 2" groter. Persoonlijk vind ik de 2013/2014 de beste MBP die ooit gemaakt is, ik heb zelf een late 2013, en de degelijke bouw, makkelijk SSD en batterij vervangen en pro boven die 2017 waar alles echt alles op het logicboard is gesoldeerd. Als je kunt leven met de leeftijd van de iets oudere MBP, dan zeg ik 'no brainer' en ruil ik ASAP anytime.
N.B. Als je geruild hebt zou ik als eerste de onderkant even loshalen en de fans even losschroeven, er hoopt altijd een baal stof(soms wel een hele trui) achter de fans tegen de radiator wat zorgt voor onvoldoende koeling waardoor de i7 gaat 'trottlen'
Toegevoegd op 06 augustus 2019 18:33: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Mee eens + Het 2 inch grotere werkt zoveel prettiger en mijn ervaring is dat Macbooks minder snel 'verouderen' dan Windows laptops.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zou ik 2/3 jaar nog door kunnen gaan met de 2014 model Macbook?
Wat vooral gebruikt wordt voor office werk en foto & video werk?
paulus811
4 jaar geleden
Ik heb zelf een mid 2013 Macbook Pro 15 inch, ongeveer dezelfde spes, en nog geen seconde het idee gehad dat de laptop trager wordt of de wens gehad dat deze vervangen moet worden. Ding is nog steeds snel zat en ik verwacht niet de komende jaren een nieuwe te kopen. Video en fotobewerking gaan allemaal lekker vlot. Wel zorgen dat je het Retina scherm krijgt (weet niet of dat model ook met gewoon lcd geleverd werd). Ook testen of alle toetsen naar behoren werken.