Hoe vind een computer zijn weg op internet?

Op het moment dat je een website intypt, maakt de computer verbinding met een DNS server, die zoekt het bijhorende IP-adres op en stuurt mij door naar de juiste site. Dat verhaal begrijp ik, maar hoe vindt jouw datapakketje vanaf de DNS server, de juiste locatie met bijhorend IP-adres?

Om de vraag misschien duidelijker te maken, het datapakketje komt voor meerdere afslagen te staan, hoe weet het pakketje of hij bij elke afslag (simpel gezegd) de kabel naar links of rechts moet nemen om bij het juiste IP adres uit te komen? Zijn er lijsten met routes die gevolgd moeten worden om op de juiste locatie uit te komen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
TurfGraver
6 jaar geleden
Hier een leuk filmpje (in het Engels) die het wel leuk uitlegt denk ik.
https://www.youtube.com/watch?v=AYdF7b3nMto

Antwoorden (1)

Jouw router thuis adverteert de weg naar buiten via het gateway protocol wat naast je gewone IP adres ook gewoon als een IP adres(van je router) zichtbaar is. Vanuit je huis kom je aan op één van edge-routers van je Internet provider, en daar wordt het spannend, want deze router heeft inderdaad een enorme lijst met routes in het geheugen staan(zogenaamde CAM's oftewel Content Addressable Memories) Voor de provider is het gunstig om niet de snelste route te nemen, maar de goedkoopste, dus elk route krijgt ook een 'gewicht' mee, en dit gewicht bepaalt de 'least cost route' naar jouw bestemming. De provider beheert immers maar een klein stukje van het internet, dus het moet verbinden met andere partijen die ook een stukje internet beheren, deze zogenaamde peering partners kunnen afspreken om bij elkaar transit verkeer te doen met een gesloten portemonnee, zovan jij doet 100TB/maand op mijn netwerk en ik mag 100TB/maand doen op jouw netwerk, zulke afspraken zijn heel fijn en die routes krijgen een lager gewicht mee in de beslissing om voor klanten deze route te nemen, en zo hop(elk router knooppunt wordt een hop genoemd) je door naar de volgende router die ook weer een lijst met routes heeft waar jouw bestemming in voor komt, en zo kan het zijn dat je maandag via router-x ging, maar nu wegens onderhoud op een belangrijk knooppunt omgeleid wordt naar router-y, routers praten onderling RIP zodat zij steeds bij elkaar op de hoogte zijn welke knooppunten het gunstigst is te nemen voor je pakkettjes. In een DOS venster kun je met 'tracert <url van een doeladres> ' zien over welke routers(en hoeveel hops) je verbinding wordt geleid. Vanaf mijn huis is het 12 hops naar google.com