Hoe lang gaat een HDD mee?

Ik heb zojuist mijn nieuwe NAS binnen. Hier zat een Samsung EcoGreen F2 HD103SI van waarschijnlijk 8 jaar oud. Mijn oude NAS schakelde de HDD uit bij geen gebruik van de NAS. Verder getest op mijn PC en hij is helemaal prima volgens de progamma's.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
7.9K
paulus811
6 jaar geleden
De levensduur van een HD is afhankelijk van het aantal lees/schrijfbewegingen, niet zozeer van de ouderdom. Een schijf van 8 jaar oud is niet heel modern en zal daarom wat trager zijn dan moderne schijven zoals de WD Red serie die speciaal voor een NAS is ontwikkeld.
gvrox
6 jaar geleden
Bedoelde je dat in de *oude* NAS die schijf van 8 jaar oud zat ? En waarom maar 1 schijf ? Als die stuk gaat is ineens alles weg, bij (bijvoorbeeld) een RAID5 opstelling met meerdere schijven kun je het stukgaan van 1 schijf nog opvangen. Persoonlijk zou ik geen belangrijke data op zo'n oude schijf bewaren.
LeonardN
6 jaar geleden
Snelheid is juist helemaal geen issue voor NAS. De Red serie is bijvoorbeeld ook een relatief trage schijf met maar 5400RPM.
Over levensduur: dat is een non-issue, of dat zou het moeten zijn. In een NAS ga je namelijk als het goed is van een vorm van redundancy(RAID). RAID 5 bijvoorbeeld met een schijf of 4. Als een schijf dan uitvalt doe je er een nieuwe in en wordt de data teruggerekend. Anders wordt het gokken. 8 jaar is al een behoorlijke tijd. Als je geen back-up draait is het zeer riskant.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"De levensduur van een HD is afhankelijk van het aantal lees/schrijfbewegingen"
Welnee, het is geen SSD. Het apparaat is in essentie ontworpen om lees en schrijfbewegingen te maken, en nu beweer jij dat het een beperkte factor is voor de levensduur? Heb je weleens onderzocht hoe die koppen over de platters gaan? Dat mechanisme kan het eeuwen volhouden als het moet, ik bedoel twee neodymium magneten met daartussen een spoel van koperdraad die elkaar niet kunnen raken, wat kan daar fout gaan? Hoe de drive wordt behandeld gedurende de levensverwachting weegt veel zwaarder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Staan alleen maar films en serie's op. Belangrijke gegevens heb ik vier dubbel op verschillende hdd staan, waaronder 1 bij familie en in de Cloud. Bedankt voor jullie antwoorden.
paulus811
6 jaar geleden
@LeonardN, het klopt dat snelheid voor een NAS HD niet heel belangrijk is. Een HD op lagere snelheid produceert ook minder lawaai, gebruikt minder stroom en heeft minder koeling in de vaak krappe behuizing nodig.

Antwoorden (3)

Een schijf in normale omstandigheden zou het ongeveer 10 jaar uithouden.

https://www.computeridee.nl/achtergrond/hoe-lang-gaat-uw-opgeslagen-data-mee/

Te veel warmte is niet goed
Daarnaast slijten mechanische onderdelen door hitte. Dit is een langzaam proces dat vele jaren kan duren, maar uiteindelijk is het wel de hoofdoorzaak van uitval. Een koele schijf heeft een langere levensduur dan een warme; een vuistregel is dat iedere 10 graden dat de temperatuur oploopt, de levensduur halveert. Goede ventilatie en energiezuinige (lees: koelere) harde schijven zijn daarom een aanrader. De gemiddelde levensduur van een harde schijf is circa tien jaar, het is dus geen ideaal medium om belangrijke bestanden op lange termijn op te bewaren.
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Een koele schijf heeft een langere levensduur dan een warme;"
Dat is onzin, Google Research heeft in een heel uitgebreid rapport gezegd dat de temperatuur niet van invloed is op de levensduur van een drive mits deze niet boven de 45º, deze claim is op basis van hun bevindingen in talloze datacentra rond de wereld met elk een eigen manier van koelen, en ironisch is dat hoe warmer de drive is hoe langer de drive meegaat, koeling is dus helemaal niet goed.
"Conclusion: Anything between 30 and 40 degrees Celsius will not be adversely detrimental to your hard disk. And if you change hard disk drives within three years anyway, then even temperatures of up to 45 degrees Celsius won't make any difference."
Hoe lang een drive meegaat is niet met precisie te zeggen, fabrikanten geven bijvoorbeeld een MTBF af van 250.000 uur voor de HD maar dat is geen hard grens, en als je gaat reclameren dan zegt de fabrikant ja, die 250.000 uur geldt alleen tijdens kantooruren en niet voor 24/7 gebruik. Normale omstandigheden zijn daarom in beperkte mate van invloed, en ook omdat een HD in een USB enclosure gaat minder lang mee dan een drive die statisch is gemonteerd en trillingsvrij draait hoewel voor beiden de normale gebruiksomstandigheden gold.
Key is een gelijkmatige operationele temperatuur en een horizontale montage(gek genoeg zitten alle drives verticaal in een consumenten NAS), en zo min mogelijk spin/up & spin/down(dus de harddisk niet laten slapen) voor een lange levensduur.

Jouw drive is met 8 jaar niet bijzonder oud, probleem is echter dat het goedkope drive is die eigenlijk niet geschikt is voor NAS toepassing zoals een WD-RED dat is. Dus ik zou niet al mijn belangrijke foto's en documenten aan deze drive meer toevertrouwen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een nieuwe NAS met een (enkele?) disk, waarvan de disk ook nog 8 jaar oud is? Dat is best bijzonder, op zijn minst gezegd. Of is het een NAS die je tweedehands gekocht hebt?

Maar goed, mits in goede condities en op de juiste manier opgeslagen en verder nooit gebruikt, kan een harde schijf makkelijk 8 jaar bewaard worden. Misschien wel 100 jaar... dus niets aan de hand, die schijf gaat het gewoon als nieuw doen.