Is het erg als er een beetje vloeistof op de laptop valt?

Ik heb net per ongeluk een heel klein beetje drinken laten vallen (slokje) over mijn laptop. Meer en deels kwam op mezelf terecht en een klein beetje over de geddeelte waar de muis zit, voor dus. Het is net niet over het toetsenbord gekomen en het zat ook niet tussen de naadjes van de muis om zo maar te zeggen. Alles lijkt nu droog, maar ben toch bang dat het niet goed droog is.

Is hoor vaak dat je laptop kapot gaat na zoiets, of geldt dat alleen als het over de toetsenbord komt? Het is bij mij namelijk net niet aan de toetsenbord gekomen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
1.8K

Antwoorden (3)

Het kan geen kwaad als het maar een beetje over je muis is. Als er een hoop over je toetsenbord komt is dat meestal geen goed nieuws. (Ik ga ervan uit dat we het hier over een laptop hebben)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Slecht nieuws, hij wil niet meer aan. Ik weet zeker dat het niet in the toetsenbord is gekomen, want er zat niks, alleen op het muis een beetje en verder er naast. Ik heb 'm nu op de kop gelegd met een doek er tussen, winkels zijn dicht dus geen rijst, en ik ben niet expert genoeg om 'm te openen. Iemand wil er pas na Dinsdag na kijken, maar is het dan al niet te laat. En droogt ie wel goed als ik 'm niet open maak? Is het dan toch naar binnen gesijpeld door de muis naadjes? Ik weet het heel zeker, de toetsenbord was droog. Wat kan ik nu nog doen? Het was een slokje appelsap, net het laatste wat er in het glas zat. Ik voel me zo stom.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Was het de muis een apart aangsloten USB-muis of was het de touchpad van je laptop zelf?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
JCMB ik heb een muis apart aangesloten, maar het kwam voornamelijk naast de touchpad muis, en misschien een heel klein beetje over de touchpad zelf, maar niet of het toetsenbord of usb plug-ins. Ik heb het binnen vijf seconden droog geveegd want er lag een doekje naast bij toeval. Nu wil hij niet meer aan, heb 'm op de kop gelegd met een doekje er tussen, maar ik durf 'm verder niet open te draaien en van binnen droog te maken. Ben namelijk bang dat ik meer beschadigd dan goed doe, ook omdat ik trillerig ben. Ik heb verder geen kennissen in de buurt, en er is iemand die ik via marktplaats ken die wel wil kijken, maar waarschijnlijk na Dinsdag pas. Maar als ik 'm verder laat drogen voor 24/48 uur zonder de binnenkant te openen, droogt het dan wel? Ik schrijf verhalen en alles staat op de harde schijf. Ik dacht nog, effe opslaan snel wat ik nodig heb, maar te laat. Ik hoop dat ie echt droogt. Het is een Aspire 7750 van 2011/2012. Vorig jaar met veel geluk een nieuwe ventilator in kunnen doen want alles was verder nog veels te goed om weg te doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maak je maar niet al te veel zorgen over je verhalen. Uit je reactie haal ik dat je iemand kent die de laptop voor je open wilt maken. Dan kan je de harde schijf gewoon aansluiten op een SATA naar USB adapter en dan aansluiten op een andere computer. Maak later een backup of werk direct vanuit Google Drive of iets vergelijkbaars, is mijn advies.
Het zou kunnen dat de appelsap toch op je moederbord is gekomen en het hierdoor definitief kapot is gegaan. Het is moeilijk en duur om het moederbord te vervangen. Overigens levert dat weinig economische schade op bij een laptop van zes jaar oud, maar je zal er aan gehecht zijn geraakt. De harde schijf kun je vaak gemakkelijk demonteren middels een klep aan de onderkant van de laptop. De gedemonteerde harde schijf bevat je verhalen en deze kun je vrij gemakkelijk op een andere computer aansluiten met een dockingstation.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vaak zijn laptops voorzien een spatwaterdicht toetsenbord en touchpad (muis). Als dit niet het geval is wordt dit specifiek vermeld in de handleiding of is dit wel te vinden op internet.
Het is mij ook vaak overkomen dat er vloeistof over mijn laptop ging. Mijn laptop doet het nog prima. Er wordt vanuit de fabriek al rekening gehouden met deze ongemakken, ik zou me niet druk maken.