Mijn pc een hardware bij steken hoe moet het ?

ik heb een pc windows xp pro maar ventilator kappot. gaat niet meer. en die harde disk wil ik bij mijn windows 7 home premium HP elite steken maar hoe met dat ? en heeft het kwaad als ik dat doe ? heb dit nog NOOIT gedaan maar heb wel de harde disk kunnen eruit halen uit mijn windows xp.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

hoi jurgen,

tsja, een heleboel zaken die toch relatief eenvoudig zijn.
maar als je het nooit gedaan hebt, geen nood, het is voor mij ook ooit de 'eerste keer' geweest.

ventilator
er zijn twee typen, met en zonder sensor.
kijk wat je hebt, koop een vergelijkbaar type (neem de oude mee naar de winkel, en zeg: 'zo een wil ik hebben')
oude er uit, stekkerje uit, stekkertje in, en klaar!
een ventilator zit met kleine schroefjes vast op de koelplaat.
kan ook met klemmetjes zijn bevestigd.
het komt zelfs voor dat de boel gelijmd zit, dan moet je ventilator + koelplaat vervangen.

harddisk
er is SATA en IDE, ook een W7 computer heeft IDE aansluiting,
anders een kaart kopen, in het slot prikken en alsnog IDE aansluiten elke IDE poort kan twee apparaten bedienen.
dus als je CDrom op IDE zit, kan er een Harddisk bij.
let er wel op, dat er altijd een master en slave is.
(M of S op de harddisk, CD rom, etc)
er is ook nog CS, dat is cable select.
dan zit er in de kabel een twist. de master is de laatste
de slave is het apparaat tussen master en computer.
de harddisk zit met 4 schroefjes, aan elke kant 2 stuks, bevestigd.
let er goed op, dat je geen te lange schroefjes gebruikt
anders vermoer je de binnenboel van de harddisk.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vraag mij af of deze oude hd wel past op de sloten van deze nieuwe computer. Mocht dat wel het geval zijn dan prik je hem er gewoon in en sluit de kabel aan en Windows hem vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van je PC af waar je windows 7 op hebt draaien. Als je oude schijf IDE (een platte connector met een heleboel gaatjes en een lintkabel) heeft kan je hem daarop zetten. Als je een SATA schijf hebt (kleine connector met een 'hoekje') dan zou je die op een SATA connector op je W7 PC kunnen zetten. Stroomaansluiting erop, en dan 'ziet' windows hem zelf.
Is je voeding stuk van je oude PC? Dat hoeft niet zo duur te zijn om die te vervangen.