Waarom wordt mijn RAM-geheugen niet volledig benut?

Ik heb recent nieuwe onderdelen gekocht, waaronder 4 GB DDR3-1333 geheugen van Corsair. Nu zie ik dat met Windows 7 32-bits slechts 3,2 GB gebruikt wordt en bij 64-bits slechts 3,7 GB. Nu weet ik dat met een 32-bits besturingssysteem nooit het volledige geheugen wordt benut, maar met mijn oude configuratie werd met een 32-bits besturingssysteem 3,5 GB benut en met 64-bits de volle 4 GB. Weet iemand hoe dit komt en of ik de benutting omhoog kan halen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij 32 bit kan maximaal 4 g gebruikt worden. Bij 64 bit wat nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vermeld niet of je ook een nieuw moederbord hebt gekocht met een interne videokaart, mocht dit het geval zijn dan klopt het dat je niet je volledige geheugen ziet omdat de rest gereserveerd wordt als geheugen voor je videokaart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, Ik heb inderdaad ook een nieuw moederbord met interne videokaart. Maar als ik het goed begrijp is er dus geen verschil tussen mijn oude pc met videokaart en 3,5 gb ram en mijn nieuwe pc met 3,2 gb ram..

Antwoorden (2)

Indien je systeem en on-board videokaart heeft, dus geen losse insteek kaart, zal er van je totale hoeveelheid RAM een hoeveelheid geheugen voor deze videokaart gereserveerd worden. Deze hoeveelheid is dan niet door Windows te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De computer laat altijd een beetje ruimte over voor het geval dat er iets ''gebeurt'' met uw computer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is volledig onzin met RAM-geheugen.