Hoe zie je aan de specificaties van een laptop of het beeldscherm mat of glanzend is?

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en wil graag een mat beeldscherm. Ik ben ook op marktplaats en internet aan het kijken. Waaraan kan ik zien of een beeldscherm mat of glanzend is? Natuurlijk ga ik voordat ik tot koop overga, de laptop wel eerst in het echt bekijken, maar ik zou graag op internet op kunnen zoeken of het scherm mat of glanzend is.

Toegevoegd na 11 uur:
Bedankt voor de uitleg tot nu toe.

Misschien heb ik mijn vraag niet helemaal goed gesteld.
Ik heb twee laptops, een HP Pavilion dv7-2260ed en een Sony Vaio SVE1513C1E.

Als de laptops aanstaan, heeft de HP een wat glanzender beeld en de Vaio een wat matter. Ik zoek zo'n scherm zoals mijn Vaio, maar kan niet vinden wat er nu precies anders is.

Als ik op de specificaties van beide laptops zoek, krijg ik voor allebei
Schermcoating : Glanzend
Schermtype : TN paneel
LED-achtergrondverlichting : ja
Backlight : Edge-lit

Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen? Ik dacht eerst dat het verschil in LED/LCD zat, maar de Vaio blijkt dus ook LED te zijn.

Het enige waar ik nog verschil in kan vinden, is de resolutie. De Vaio is een 15,5 inch met 1366 x 768 pixels. De HP een 17,3 inch met 1600 x 900 pixels.

Toegevoegd na 11 uur:
Macs, tablets en smartphones hebben in mijn optiek in ieder geval altijd dat glanzende beeld.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
5.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Soms is een fabrikant wel expliciet, soms niet in deze info: (scherm en videokaart)
https://tweakers.net/pricewatch/742835/lenovo-legion-y520-15-80wk004tmh/specificaties/
paulus811
6 jaar geleden
Bij bijvoorbeeld Dell kun je "ant glare' selecteren, maar heel vaak mis je deze belangrijke info.

Antwoorden (1)

Er is geen standaard manier om deze specificatie aan te geven. Fabrikanten gebruiken verschillende namen voor de schermen en geven het soms helemaal niet aan. Webshops hebben de specificatie daarom vaak ook niet als selectiecriterium. Helaas is het nodig om het per laptop uit te zoeken door reviews te lezen of de laptop in de winkel te bekijken.

Toch een handreiking: goedkopere consumentenlaptops hebben vaker een glanzend scherm, terwijl duurdere zakelijke laptops vaker een mat scherm hebben. In de winkel zien glanzende schermen er vaak mooier uit waardoor ze beter verkopen, maar in de praktijk werken matte schermen vaak veel prettiger doordat je veel minder last van reflecties hebt.

Toegevoegd na 19 uur:
Aanvulling naar aanleiding van de uitbreiding van de vraag: of een scherm mat of glanzend is, kun je niet afleiden uit het gebruikte type paneel (TN, S-IPS, LED, enz) of de resolutie daarvan. Op al die panelen kan de laptopfabrikant zowel matte als glanzende coating aanbrengen.