Waarom komt er een brandlucht uit de pc bij het parren van bestanden?

Ik heb een desktop pc met Intel Core i7 met 16 GB ram. Ik heb laatst de PC naar de computerboer gebracht omdat de CPU temp rond de 90 graden zou zijn. Hij deed wat stress-test, pakte na de test in zn hand en de CPU was geen 90 graden. Dus de sensor is kapot.

Ik moet af en toe grote bestanden (100GB) parren omdat ik het moet uploaden naar een NAS. Bij het parren springt de CPU-sensor gelijk op 90 graden. En na ongeveer een uur als ik terug kom in mijn kamer ruik ik een brandlucht. Als ik het parren stop zet daalt de CPU temperatuur meteen naar 50 graden.

7 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Een brandlucht lijkt te suggereren dat je een alternatieve sensor hebt (je neus) die aangeeft dat er wel degelijk iets (te) warm wordt.

Dat hoeft niet per definitie je CPU te zijn, al lijkt je sensordata dat wel te suggereren.

Dat er door je computerboer een stresstest gedraaid is, dat klinkt leuk, maar niet alle testen dekken werkelijk alle stress die maar mogelijk is. Wanneer je neus je verteld dat er iets te heet wordt, dan zou ik er zeker rekening mee houden dát er ook echt wat (te ?) heet wordt. Je neus is namelijk onafhankelijk van welk computerprogramma dan ook.

Wat er precies die brandlucht veroorzaakt kan ik zo op afstand niet zeggen, maar het kan geen kwaad eens het e.e.a. te controleren. Je hebt b.v. heel gevoelige sensors aan je handen zitten (je vingers)

'kijk' daar eens mee rond.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Eric1993
7 jaar geleden
@Ozewiezewoze Wat zou dan eventueel nog meer een risico lopen dat het warm wordt tijdens het parren? Want de CPU wordt ook echt niet warm, ik zelf kan hem ook vastpakken. Begrijp er werkelijk niks meer van
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Behalve onderdelen op je moederbord kunnen er ook onderdelen op andere plaatsen warm worden. B.v. op je harde schijf. Maar het kan ook zoiets simpels zijn als een kabel die tegen een warme chip aan komt. "Gij zoekt en gij zult vinden..."