Is een laptop koeler een oplossing?

Mijn laptop ventilator maakt ontzettend veel kabaal en blaast veel koude lucht, soms warme. Nu hebben ze 'm een poosje geleden (2 maanden terug) schoon gemaakt van binnen, geluid was weg maar nu komt het terug. Ze zeiden toen wel dat de ventilator bijna aan eind is, maar geld voor een niewe heb ik niet. Nu las ik op internet iets over een laptop koeler (coolingpad) waar de laptop op een onderzetter wordt gezet en via een usb aansluiting koelt ie de laptop af.

Nu is maar vraag of er misschien iemand is die hier ervaring mee heeft en of zon'n laptop koeler een optie is. Dat het helpt bij het verminderen van het blazen en lawaai?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Schoonmaken is altijd goed, hoe minder vuil hoe makkelijker de warme lucht afgevoerd wordt.

Maar als het blazen zélf lawaai maakt dan is waarschijnlijk het koelertje versleten. Er zitten meestal kogellagertjes in het asje, of andere geleidingsmechaniekjes, en die verslijten gewoon na lang gebruik.

Wat je in ieder geval kunt doen is de laptop niet plat op een oppervlak leggen maar met iets eronder, zodat er lucht onderdoor kan, en dan een tafelventilatortje erop richten. Dan hoeft 'ie minder te koelen, dus maakt 'ie minder váák herrie. Maar goed, dat is natuurlijk ook maar een tijdelijke houtje-touwtje oplossing.

Het kan daarbij nog zijn dat de koelpasta tussen de koeler en de CPU is verouderd en/of uitgedroogd, waardoor de koeler minder hitte van de CPU kan afvoeren, waardoor de CPU dus warmer blijft en de koeler langer op maximaal moet draaien, waardoor hij natuurlijk weer sneller verslijt en ook weer meer herrie maakt.

Ik weet niet wat voor laptop het is maar meestal kun je online wel voor twee tot vijf tientjes een nieuwe ventilator kopen (soms moet je even goed zoeken of je tot eBay of van die Chinese allesverkopers wenden, maar 't kan bijna altijd). Die moet je dan alleen wel zelf monteren natuurlijk, en dat is een best priegelwerkje en je moet 't wel goed doen. Maar uiteindelijk is dat wel de beste oplossing als je voor de rest de laptop nog een tijdje wilt blijven gebruiken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Sadbunny. Ik heb iemand via marktplaats gevonden die wel ééntje wil bestellen en plaatsen. Ben net even bij hem langs geweest en hij heeft er even in gekeken en aangezet,, en hij gaf ook al aan dat het idd de rattelende geluid van de kogeltjes kwamen, wat jij net ook al zegt. Als hij de ventilator heeft dan neemt ie contact met me op, en dan plaatst hij 'm en zou hij voor de zekerheid ook even naar de koelpasta kijken en eventueel vervangen. Antw op je vraag wat voor laptop het is, een Aspire 7750. Die jongen waar ik geweest ben zei dat ie nog in een prima staat is voor een vier/vijf jaar oude laptop. behalve dan de ventilator, maar hij gaf al aan dat het jammer is om 'm daar alleen al voor weg te doen. Nogmaals bedankt.