hoe zit het met dual-core?

als ik een dualcore prosessor van 3 ghz heb, heb ik dan een totaal van 6 ghz?
of bij een 12-core van 2 ghz, 24 ghz?
alvas bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Zoekertje, De vraag is hoe zit het met Dual-Core, Dat betekent dat hij niet thuis is in de computer wereld. Dan kan je wel antwoord geven dat zijn vraag juist is, dat zijn processor een totaal is van 6Ghz, maar als je dat anderen gaat vertellen wordt je uitgelachen. En ja mijn antwoord geeft dat ook aan. Zijn totaal is 6Ghz.
Echter wil (en mag) ik hem erop wijzen dat dat niet de juiste benaming is voor zijn processor. Je komt nogal Azijnpisserig over in jouw antwoorden. Je kan ook gewoon zelf het goede antwoord geven, dat is je goed recht. En laat anderen lekker op hun eigen manier antwoord geven. Ik heb jou bijvoorbeeld nog nooit verteld hoe irritant het Groet: zoekertje overal achter zetten is. Op veel fora zoals tweakers.net is dat zelfs verboden
laten we elkaar in onze waarde houden. Want je gaat meer de associatie zeikertje bij me oproepen.
gvrox
12 jaar geleden
Zoekertje, ik zie juist in jouw antwoorden vaak onnodige, en verwarrende opmerkingen staan. En niet zelden blijkt er ook nog eens uit dat je een vraag te snel hebt gelezen, of gewoon niet begrepen hebt. Dus je hebt zojuist jezelf treffend omschreven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we het leuk houden jongens :-) , en met feiten bewijzen of theorieen komen. Heb ook weleens dat ik zie dat het grote deel van de antwoorden onjuist is, voor mij altijd een reden om een antwoord te geven of in een reactie lekker een discussie op te werpen. Wat wel jammer is dat mensen soms echt niet eens half op een antwoord reageren. Het eerste antwoord slaat de plank echt mis met een duidelijk antwoord geven op de vraag, maar die kan je daarom natuurlijk ook gewoon melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@vondan, dat ik niet thuis ben in de computerwereld, is niet waar.
alleen heb ik altijd de oude pc's en laptops van mijn pa's werk gekregen en dus is dit de eerste keer dat ik te maken heb met dual-core.
en om zelf geen foute conclusies te trekken, heb ik het even gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo bedoel ik het niet, maar het is wel zo dat als je niet weet hoe het zit met een dual core, je niet echt in het computerwereldje zit. Sinds 2006 is intel al uitgekomen met een Core 2 Duo, dus daarvoor waren er al de energieverslindende dual cores. Dat is dus meer dan 6 jaar... Maar daar gaat het hier eigenlijk niet om. De discussie hier gaat erom dat er wordt gezegd dat ik een verkeerd antwoord geef en er allerlei onzin bij vertel terwijl de persoon die dat zegt er zelf zo te zien helemaal niks van weet... en dan met zo;n opmerking komt. Had hij gewoon zijn mond gehouden, dan hadden wij deze discussie niet eens gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie niet echt waar Zoekertje zegt dat jouw antwoord fout is. Nam juist aan dat hij de twee voor jou beschuldige van nonsens. Maar dat is ook lastig want hij zegt het niet echt.

Het beste antwoord

Omdat ik het nog niet voorbij heb zien komen zal ik er nog iets over uitleggen. Twee maal drie is geen zes in dit geval, zoals anderen hiervoor al zeiden.

Deze waardes mag je niet bij elkaar optellen omdat er programma's zijn die geen gebruik kunnen maken van 2 of meer cores tegelijk. In dat geval zal een berekening net zolang duren als op een "singlecore" 3ghz processor. Als een programma echter perfect gebruik kan maken van de 2 cores zou je "dualcore 3ghz" ongeveer even snel klaar zijn als een gelijkwaardige 6ghz "singlecore".

Het kan ook nog voorkomen dat je 2 losse programma's tegelijkertijd laat werken, als deze allebei precies 100% gebruik maken van de cores waar ze op draaien dan zou je ook zo'n beetje net zo snel klaar zijn als een gelijkwaardige 6ghz processor.

Er zijn programma's/berekeningen welke heel lastig of zelfs helemaal niet over meerdere cores te verdelen zijn. Aan de andere kant zijn er bepaalde bewerkingen die heel veel baat hebben bij meerder cores, videobewerking bijvoorbeeld.

Hoe dan ook zeg je nooit en te nimmer ik heb eigenlijk een 6Ghz processor als je een dualcore 3Ghz processor hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb zelf een quattro die opgesplitst is 4 deeltjes. In jouw geval (zeker mooi voor games) is het opgedeeld in tweeeen. Lekker snel. Mijn voordeel is dat je meerdere progromma's kan openen zonder al te veel tijdverlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt nu 6 ghz!!
bij 12 core van 2 ghz indd 24 ghz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Dat is echt onjuist. Je kan dit niet zomaar bijelkaar optellen.
paulus811
12 jaar geleden
Inderdaad, dit is kul. Niet alle software herkent extra cores en al heb je er 100, er wordt er dan maar 1 gebruikt.
Een simpel rekensommetje is net als 1+1=2

Dan 3 Ghz + 3Ghz = 6 Ghz

Echter mag je niet zeggen dat je een 6Ghz processor hebt.

Als je met twee auto's 100 Km/u naast elkaar rijdt mag je ook niet zeggen dat jullie 200Km/u reden.

De juiste omschrijving van jouw processor is dat je een processor van 2 Cores die op 3Ghz lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
+1 , goede opmerking over de 2 auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik zou nou zo graag de minnaars spreken. Dit is namelijk precies de goede analogie.
Een 3Ghz dualcore staat NIET gelijk aan 6Ghz!! Dit wil alleen zeggen dat die 3ghz wordt verdeeld over 2 cores. Bij een quadcore wordt het rekenvermogen verdeeld over 4 cores. Een CPU met een rekenvermogen van >6Ghz is voorlopig alleen mogelijk met zwaar overgeclockte, dure processors. Deze vereisen ook extreme koeling en worden als sport overgeclockt door tweakers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je verhaal, alleen is de bewoording 3Ghz verdeeld over 2 cores niet helemaal goed uitgedrukt. Het lijkt of er staat dat als je iets van 3Ghz verdeelt over twee cores, dat iedere core bijv 1,5Ghz kan zijn. Het zijn twee cores die gelijktijdig op 3Ghz kunnen lopen/draaien en dus twee keer zoveel taken tegelijktijd als bij 1 core kunnen verwerken. Dit hang dan wel weer van de software af of deze zich over twee cores laat splitsen. Dit is alleen een aanvulling (je snapt het in ieder geval wel)
Je kunt niet zomaar de snelheid van de cores bij elkaar optellen hoor.
2 auto's die 220 kunnen rijden, kunnen samen ook niet 440.

Die cores werken gewoon op 1 snelheid, en de threads worden verdeeld over beide core's, en die snelheid is eigenlijk ook helemaal niet zo van belang, de IPC is belangrijk, en die bij deze processoren een stuk hoger dan de Pentiums, die weer trager zijn dan de AMD's.

Maar, de totale combinatie maakt de snelheid, niet alleen die gigahertz'tjes van de processor waar iedereen zich blind op staart.

Hoe meer cores, hoe sneller de CPU kan rekenen.. cores x GHZ gaat NIET op... 4x 3GHZ is GEEN 12GHZ, maar gewoon 3GHZ

meer cores kunnen sneller rekenen, de hoeveelheid data wordt (waar nodig) verspreid over de aanwezige cores.

Voor een internetpagina zal er maar 1 core gebruikt worden, maar open je bijvoorbeeld Photoshop dan zullen er meerdere worden aangesproken... onder het motto "vele handen maken licht werk"

Een tafel is ook lichter als je hem beurt met 2 man, en je kunt er langer mee lopen omdat ie lichter aanvoelt...