Zijn er bekabelde wifi extenders zonder router functie?

Ik wil mijn huidige thuisnetwerk van Ziggo optimaliseren ivm slecht bereik van WIFI.
Mijn gedachte hierover:

- Mijn Ziggo router:
De WIFI uitgeschakeld, het netwerk op 192.168.178.0 ingesteld.
Een switch verbonden (bovenverdieping) en een eerste wifi extender (beneden verdieping).

- Mijn switch (bovenverdieping):
Geen managed switch, alleen verbonden met Ziggo router en bijv. PC, printer en NAS die ik allen van een statisch IP heb voorzien (in de 192.168.178.x range natuurlijk) en een tweede wifi extender (boven verdieping).

Om dit te realiseren zoek ik dus:
- Twee wifi extenders die de clients (tablet, telefoon, laptop) accepteren, maar het IP adres uit laat delen door de Ziggo router. De reden hiervoor is dat ik maar één netwerk (192.168.178.x) wil hebben, bij extra routers met een wifi extender krijg je per router een nieuwe netwerkrange.
- Ik zoek een bekabelde extender, de reden hiervoor is om de volledige snelheid te krijgen op de extender (als ik een draadloze kies, dan ben ik door de vloer / verstoring al de helft van de snelheid kwijt, zonder dat ik het uitgezonden heb naar de clients)

Bijgevoegd een idee wat ik bedoel met hoe mijn netwerk er uit kan zien met 3 etages.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Ja, want bekabelde repeaters zijn eigenlijk accesspoints. Geef ze allemaal hetzelfde SSID, en je hebt een hele grote wifi wolk…
Laat dat idee van je wifi draadloos verlengen tot één netwerk door repeaters gewoon varen, zet op elke etage een accesspoint, en laat je ziggo-router de DHCP-server & Gateway zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
N.B: Ik zag nog in de tekening dat je een behoorlijke kanaal scheiding hebt bedacht(1,6,11), maar beter is om naburige kanalen te gebruiken, die versterken elkaar, en als alle rand-apparatuur het ondersteunt zou ik gaan voor 11,12,13(die zijn het stilst)