Waarom wordt mijn computer steeds heet ?

na een tijdje wordt mijn PC (te) heet en gaat de ventilator op volle toeren draaien, het sterkste doet ie dat bij games. Is mijn videokaart soms verouderd ? (win7)

11 jaar geleden
in: Hardware
8.8K

Het beste antwoord

Het is normaal dat je PC warmer wordt wanneer er veel moet worden gerekend. Dan heeft de processor namelijk veel te doen, en daar wordt hij heet van.

Vooral bij spelletjes is dat het geval. Bij veel spelletjes wordt niet alleen de gewone processor (CPU) zwaar aan het werk gezet, maar krijgt ook de videoprocessor (GPU) veel te doen: die moet al die mooie beelden uitrekenen, belichtingen bepalen, enzovoort, en dat meer dan 20 keer per seconde.

Bij spelletjes zijn er dus minimaal twee kacheltjes in je PC: de gewone processor op het moederbord, en de videoprocessor op de videokaart.

De ventilatoren zien dat het warm wordt, en gaan dus sneller draaien om de boel te koelen. Volstrekt normaal, en ongevaarlijk.

Het wordt pas een probleem als je apparatuur TE heet wordt. De meeste processoren herkennen dat, en stellen automatisch een noodprogramma in werking. Sommige processoren schakelen terug naar een lagere verwerkingssnelheid. Zo produceren ze minder warmte, maar het gevolg is wel dat jij niet meer goed kunt spelen omdat je PC te traag wordt. Andere processoren schakelen zichzelf direct helemaal uit.

Bovenstaande geldt voor de gewone processor. De wat oudere videoprocessoren kennen zo'n noodprogramma niet; zij raken oververhit, en vallen dan gewoon uit. Dit leidt tot een vastloper, waarbij je PC bevriest. Je moet je PC dan een kwartier laten afkoelen voordat je hem weer kunt gebruiken.

Zolang jij niets merkt van het noodprogramma (terugschakelen naar een lagere snelheid, of zelfs uitschakelen) of van vastlopen, is er niets aan de hand. Het is wel lastig dat de ventilatoren zo'n herrie maken, maar dat is nu eenmaal nodig.

Het enige dat je kunt doen is je PC eens goed afstoffen, als het kan ook van binnen, zodat de koele lucht goed kan stromen. Zet je PC op een plek waar de naar buiten geblazen lucht goed weg kan, en zet hem niet in de zon of naast de verwarming.

Toegevoegd na 3 minuten:

Verder kun je eens kijken *welke* ventilator zoveel herrie maakt. Is dat de CPU-ventilator, of de ventilator van de videokaart?

Als de ventilator lawaai maakt doordat de lagers zijn versleten, kun je er een andere ventilator voor in de plaats zetten.

Als de lagers goed zijn, en het is de ventilator van de videokaart die herrie maakt, kun je een videokaart zonder ventilator kopen (passief gekoeld, heet dat). Die kaarten zijn stil, maar ze hebben vaak lagere prestaties, juist doordat ze minder warmte mogen produceren.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voeding kan ook aardig wat herrie maken als die een beetje stoffig is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep - ook daar zit een ventilator in.
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep. In feite doelde ik daar al op in de laatste alinea vlak boven mijn toevoeging, met het afstoffen van de PC, ook van binnen.
MrEinstein
11 jaar geleden
uitgebreid antwoord gegeven, ga het nog uittesten

Andere antwoorden (2)

Bepaalde programma's maken optimaal gebruik van je video geheugen. Foto bewerkingssoftware en games bijvoorbeeld.
Die trekken veel geheugen. En daardoor word ie warmer en moet er meer gekoeld worden. Heb je een PC speciaal voor gamen of een "normaal", standaard systeem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MrEinstein
11 jaar geleden
Ik heb een standaard PC, zonder toeters en bellen. Moet ik er misschien iets bij kopen zoals een betere ventilator of misschien een andere videokaart ?
Cryofiel
11 jaar geleden
Geheugengebruik is niet zo'n groot probleem. Processorgebruik is wel een probleem, dat produceert veel warmte.
Ik zie in de praktijk vaak koelblokken dit helemaal dichtzitten met stof.
Met de stofzuiger en een kwastje lekker schoonmaken.
Zelf doe ik het wel eens voorzichtig met een compressor.