Hoe kan het dat een computer opeens zijn totale netwerk kwijt is?

Mijn "oude" laptop werkt momenteel als downloadlaptop voor documentaires e.d.
Tot vorige week vrijdag werkte dat prima, maar opeens is die tijdens de download zijn complete netwerkconnectie kwijt geraakt. De computer zit niet meer in het netwerk, kan niet meer op internet. De knop "wifi aan/uit" doet helemaal niets meer.
Als ik in cmd het commando /k ipconfig/all type, dan krijg ik de melding dat de Realtek PCIe GBE Family Controller "disconnected" is, idem voor de ethernet card.

Ik heb (via een andere computer) al nieuwe win10 drivers gedownload, maar dat helpt ook niets.

Hoe kan een computer gewoon tijdens gebruik alles kwijt raken en (belangrijker) hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een makkelijke manier om uit te sluiten dat het niet toevallig "gewoon" een of andere driver update of per ongeluk gewijzigde systeeminstelling betreft is om een systeemherstelpunt terug te zetten. Verder: wat als je de device weer probeert in te schakelen in apparaatbeheer? (Run -> "mmc devmgmt.msc") Staan daar nog mooie foutmeldingen bij? Kijk ook nog in de event viewer of er misschien nog interessante meldingen instaan. Als dat allemaal niet werkt kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat 't kaartje het heeft begeven, 't gebeurt niet vaak met netwerkadapters maar 't zal toch zeker de eerste niet zijn. De snelle en luie optie, zeker als je haast hebt, is om gewoon een usb wifi dongeltje te kopen voor weinig en dan heb je gewoon weer netwerk. (En het kan nooit kwaad om dat in voorraad te hebben.) Andere optie is nog veel dieper in de troubleshooting duiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Systeemherstel was uiteraard het eerste dat ik geprobeerd heb.
Je opmerking mmc devmgmt.msc ga ik morgen eens uitproberen, heb de laptop net uitgeschakeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb toch die run geprobeerd:
Foutmelding.
MMC kan het bestand niet openen.
Een mogelijke oorzaak is dat het bestand niet bestaat, geen MMC-console is, of dat het met een nieuwere versie van MMC is gemaakt. Ook is het mogelijk dat u onvoldoende toegangsbevoegdheden hebt voor het bestand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
> mmc devmgmt.msc
... doet 't niet? Heb je wellicht niet voldoende rechten? Nou ja, ik bedoel dus gewoon de device manager: eigenschappen van deze computer -> apparaatbeheer/device manager.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry, ja, dat had ik gisteren ook al uitgevonden toen ik het als administrator gedaan heb.
Er staan geen rode kruizen bij de kaarten. Ik heb ze verwijderd en de computer opnieuw opgestart, dan worden ze weer aangemaakt... maar dat heeft ook niet geholpen.
Heb zo'n vermoeden dat ik binnenkort de computer maar eens ga herinstalleren...

Antwoorden (1)

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Heb je al eens geprobeerd de driver te verwijderen uit het apparaatbeheer, en dan opnieuw op te starten. Normaal installeerd de driver zich dan opnieuw. Als dit niet werkt probeer het dan opnieuw, maar verwijder dan eerst de driver die je geinstalleerd had vanuit de lijst met geinstalleerde software(als die hier tussen staat).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
done that, werkte niet