Hoe koppel ik mijn Freecom externe harde schijf aan mijn Macbook?

Ik heb een Freecom Hard Drive XS 1,5TB. Ik wil van een paar bestanden van mijn Macbook Pro een backup maken door de op deze externe harde schijf te zetten. Maar als ik de schijf aansluit krijg ik de melding: "De schijf die u hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen". Op mijn iMac geeft hij dezelfde melding. Terwijl er staat dat de Freecom Hard Drive voor zowel Windows als Mac te gebruiken is. Onder de melding staan 3 knoppen: 'Verwijder media', hiermee wordt de schijf weer losgekoppeld, 'Negeer' en 'Initialiseer...' Als ik daarop klik krijg ik de specificaties van de schijf te zien en staat er 'Niet geinitialiseerd'. Maar ik kan nergens vinden hoe ik hem wel kan initialiseren.

Ik heb al gegoogeld of ik ergens software kan downloaden ofzo zodat het goed samengaat met Mac, maar ik krijg niks gevonden. Er zit ook geen software bij. Gewoon alleen enkel een usb kabel en als je die aansluit moet de software vanzelf gaan installeren zegt ie.

Ik snap niet zo goed hoe ik dit kan verhelpen. Ik ben niet o'n computertechnicus. Kan iemand me misschien helpen? Mijn netwerk instellingen en USB poorten zijn allemaal in orde. Misschien is mijn Macbook te nieuw voor deze externe harde schijf? Kan dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
5.1K

Antwoorden (1)

De kreet dat deze Freecom schijf voor zowel Mac als Windows te gebruiken is slaat op het feit dat je deze dan wel het juiste bestandssysteem moet geven om 'm als zodanig te gebruiken, dat is HFS+(journaled) voor Mac, en NTFS voor Windows. Mac snapt per definitie niets van NTFS, maar open source ontwikkelaars hebben het NTFS 'reverse engineered' om op andere OS'en te gebruiken zoals Linux/OSX. Het project het 3G/Fuse. Installeer het programma(extensie) uit de bron, en na een herstart kun je Windows schijven mounten onder OSX die NTFS geformatteerd zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
N.B:
Paragon is de betaalde versie om het mogelijk te maken om NTFS schijven te mounten, iets makkelijker in gebruik.
Zie: https://www.paragon-software.com/nl/home/ntfs-mac/