hoe werkt een lithium ion batterij?, en hoe komt het dat hij explodeert?

Laatst in de mobiel van mijn moeder geëxplodeerd, en ik vraag me af hoe dat kan. Ik zou hier heel graag een antwoord op willen hebben.

P.S. alvast bedankt

Toegevoegd na 3 minuten:
laatst *is*

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
2.1K

Antwoorden (1)

De werking is een chemische reactie. Ontzettend versimpeld: zo'n batterij heeft lagen van verschillende materialen. Lithium ionen worden door electriciteit in één van de lagen 'geduwd' als je hem oplaadt. Bij gebruik gaan ze naar een andere laag, en dan komt er weer energie vrij die je kan gebruiken.

Het exploderen gebeurt in vrij extreme situaties, met een hoop toeval/pech. Er komt sowieso altijd warmte vrij bij gebruik, en heel soms zorgt die warmte voor een reactie waarbij weer meer warmte vrijkomt, en nog meer, en dan heb je een kettingreactie. Dat stapelt op tot het niet anders meer kan dan weg uit de batterij.

Als je een beetje Engels spreekt, klik even op mijn Bron link. Duidelijk verhaal, en een filmpje.