Waarom sluit mijn Lenovo G505s steeds af?

Sinds de afgelopen twee weken sluit mijn laptop (Lenovo G505s) af. Het gaat op random tijden dus niet als ik specifieks ga doen. Vaak krijg ik een blauw scherm met dat de laptop niet goed af is gesloten (volgens mij) met vaak een verschillende extra melding zoals:

k mode exception not handled
of ik krijg
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Ik ben naar de ICT geweest (op mijn opleiding) en daar hebben ze mijn drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Dit hielp dus niet.
Daarna was het advies om de batterij eruit te halen en het alleen op stroom te doen, maar dit hielp ook niet.

Mijn laptop wordt niet heet dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.

Weet iemand hier meer over?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zult toch ook echt de foutcode(s) 0x........ etc. moeten vermelden, anders is troubleshooten onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naast een hardwarematige oorzaak kan overigens ook het antivirusprogramma dit soort fouten veroorzaken.
Kijk eens in de logs via eventviewer (Start > Uitvoeren > eventvwr).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen idee waarnaar ik moet kijken. Ik ben in het Logboek gaan kijken en heb heel veel verschillende fouten erin staan. Ik weet alleen niet welke fout te maken kan hebben met het afsluiten van de laptop.
Ik zie wel dingen staan als volmgr: Crashdumpinitalisatie is mislukt. Ik heb ook een kritieke gebeurtenis waarin staat dat het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen. De bron is Kernel-Power. Ik vind echter niks over antivirusprogramma's
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je niet met je mobiele telefoon een screenshot van je laptopscherm maken als deze een BSOD (Blue Screen of Death) heeft (=crasht)? Dan heb je in elk geval de juiste code te pakken.
Standaard is dat lastig omdat de PC vaak direct automatisch opnieuw opstart bij zo'n fout. Dat automatisch opstarten kun je door een optie in computereigenschappen uit te zetten voorkomen. Zie daarvoor de volgende uitstekende link:
http://www.pcwereld.be/blog/eclipx/een-blue-screen-wat-nu-te-doen-bsod Zorg dus dat je het vinkje bij "De computer automatisch opnieuw opstarten" UITzet. (Het feit dat je geen vermelding vindt van je virusscanner zegt niet alles, maar je zou kunnen uitproberen wat er gebeurt als je deze (tijdelijk) uitschakelt.) Zou het lukken om met bovenstaand tip de foutmelding vast te leggen en hier te vermelden?
capthavoc
8 jaar geleden
irq less or not equal
Duidt meestal op een video driver probleem met het geheugen
dus je driver doet iets verkeerd met de hardware
of de hardware is defect Ik ga er even vanuit dat je lenovo in elk geval een gedeelte van je RAM geheugen als video geheugen gebruik.
probeer eens of je met het eruit halen van een gedeelte van je RAM het probleem kan oplossen ik vermoed dat je probleem onstaat door bad RAM en dan vooral het gedeelte dat de driver wil toewijzen aan het video geheugen.
als hij dan net het verkeerde gedeelte op een slechte RAM stick toewijst dan kan dat wel eens het euvel zijn.
dus 1 bankje er uit en testen herhaald de fout zich die stick er uit en de ander er weer in
als blijkt dat op beide het probleem onstaat
probeer een nieuwe RAM Soms, heel soms heb je al gelukt door simpelweg je RAM sticks te verwisselen van plek
je bios kan veel opvangen.

maar mocht dit niet helpen dan vrees ik dat de fout in het geheugen hardware gedeelte van je dedicated videokaart geheugen zit
en tja dat is eigenlijk niet te vervangen.
en dan is er inderdaad echt een probleem

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk een fout op harde schijf. Start op in veilige modus, ga nu naar deze computer klik 1x op je C:\ schijf dan rechtermuisknop en kies voor eigenschappen tabblad extra en scannen op fouten en vink de twee vakjes aan voordat je start met de controle. Daarna ff opnieuw starten dan zou het opgelost moeten zijn.

Succes!!