Is het mogelijk om de functies van audiouit- en microfooningang op pc te verwisselen?

De koptelefoonuitgang van mijn pc is kapot. Er is iets gebroken of zo en nu werkt hij niet meer goed. Nu werkt mijn microfooningang echter wel nog en die gebruik ik nooit, dus ik zou graag willen weten of het mogelijk is om de functie van de koptelefoonuitgang en de microfooningang softwarematig te verwisselen, aangezien ze volgens mij beide op de geluidskaart zijn aangesloten, of zal ik mijn pc uit elkaar moeten halen om de twee stukjes hardware handmatig te verwisselen?

Ik heb een Toshiba Satellite C870-156 met Windows 8.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Software matig is dit niet mogelijk.
Hardware wel maar dan kan je beter gewoon een nieuwe uitgang er in (laten) zetten. (Is n.l. nog maar de vraag of de mic ingang het zelfde is als de hoofdtelefoon uitgang).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanx voor de reacties. Ik zal zo eens kijken of ik iets op Google kan vinden. Volgens mij zijn de in- en uitgang gewoon hetzelfde. En volgens mij is het niet zo moeilijk om een connector met twee kabeltjes aan te sluiten. Ik hoef de connectors immers niet per sé vanuit het moederbord opnieuw aan te sluiten. Ik kan de kabeltjes ook gewoon van de ene connector af halen en meteen de andere connector in diens plaats zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eeh ja, maar vermoed dat die connectors op de moederbord vast gesoldeerd zijn. (Zonder kabeltjes)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Valt allicht te proberen viridiflavus.
Of het ook voor omwisselen van ingang met uitgang werkt weet ik niet.
(Wel voor uitgangen en ingangen onderling)

Het beste antwoord

Hardwarematig verwisselen zal niet gaan ook niet als ik jou verhaal van wisselen van connectors lees aangezien die heel waarschijnlijk niet compatibel zijn. Eventueel zou een extra aansluiting bijplaatsen of vervangen wel mogelijk zijn maar aangezien je met een laptop werkt (waarvan zulke dingen sowieso rapper kapot gaan), is ook dat niet mogelijk.

Dan als antwoord op je vraag:

softwarematig verwisselen kan misschien wel maar misschien ook niet. Dat hangt allemaal af of je hardware dat ondersteunt én of dat is te stellen in je audiodriver. Neem daar dus eens een kijkje of neem er 'n handleiding bij van je laptop in de hoop dat je er wijzer uit raakt.

Maar hou er rekening mee dat het mogelijk niet mogelijk is.