Wat moet ik doen om de temperatuur van de CPU omlaag te krijgen?

Ik ben vandaag geschrokken toen ik met het programma Speccy ging kijken hoe het met de temperaturen zat van mn pc. Mijn processor was toen 93 graden! Ik was toen ook inderdaad bezig om een video te bewerken. Ik heb de standaard ventilator aangesloten op de CPU, maar blijkbaar werkt dat dus niet. Welke ventilator zou ik er op moeten prikken?

Het gaat om de CPU: Intel Core i7 4771

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik hoor de ventilator ook sneller draaien als ik de CPU belast. Hij gaat van 1638 RPM naar 2033RPM

Toegevoegd na 5 minuten:
Als ik stop met de videobewerking daalt de temperatuur gelijk naar 50 graden

8 jaar geleden
in: Hardware
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koelpasta vernieuwen tussen fan en cpu. Als je veel gaat videobewerken zou ik een goede grafische kaart in je PC prikken.
Eric1993
8 jaar geleden
Kan ik ervoor zorgen dat het programma Movie Maker gebruik maakt van de GPU ipv de CPU?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zorg ervoor dat je zeker weet dat de temperatuur te hoog is. Het kan zo zijn dat het programma niet de gegevens niet goed kan uitlezen en daardoor niet correcte waarde weergeeft. Hiervoor zou je software van de moederbord fabrikant kunnen gebruiken. Dat de fan harder gaat draaien bij zwaar gebruik is op zich normaal gedrag. Als een CPU echt te warm wordt dan valt de computer uit. Dit is een beveiliging om te voorkomen dat de CPU stuk gaat. Als je dit regelmatig meemaak dan wordt de CPU inderdaad te warm. Als je zeker weet dat hij echt te warm wordt dan zou ik er een nieuw koelblok/ventilator erop (laten) zetten. Deze zijn ook niet heel duur. Als je een goede (wat duurdere) neemt dan zal de pc ook minder geluid maken.
Eric1993
8 jaar geleden
@pascal7 Ik heb nooit meegemaakt dat de pc is uitgevallen. Welke programma heb ik dan nodig om de juiste temperatuur uit te lezen van mn moederbord? Ik heb de: Gigabyte Technology Co., Ltd. B85M-HD3
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Easy Tune utility van Gigabyte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat er al eerder is gezegd klopt beter koeling en nieuw koelpasta kan helpen kijk ook is of er niet te veel stof in de koeler/koelblok zit. dan kan er ook niet goed gekoeld worden

Antwoorden (2)

Maak je er niet te druk om! Je hebt gadgets die je in een hoekje van je scherm kan plaatsen en dan zien wat je processor en je interne geheugen doen tijdens je pc gebruik! Zal je zien dat het allemaal heel erg meevalt, en die enkele keer dat er is een piek is kan het spul makkelijk aan! Verder kan je zorgen dat je pc goed geventileerd staat en maak hem zo af en toe eens van binnen lekker schoon. Gewoon spanning er af en met de stofzuiger lekker uitzuigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou kunnen dat de cooling pasta te oud is. Je kunt dan het beste je cooler er afhalen en je processor eruit halen en goed de oude pasta verwijderen met een vochtige doek. Let op meer droog dan nat. En nieuwe pasta erop en cooler terug plaatsen en klaar!!