Wat is de houdbaarheid van een DVD?

Op het internet staan duizenden artikelen erover.. maar wat is de waarheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

De waarheid is dat afhankelijk van het productieproces, de lagen, de manier van schrijven en de manier van bewaren van de schijfjes de levensduur langer of korter is. Er is niet eenduidig te zeggen '5 jaar' of zo, omdat het ene schijfje sneller corrodeert dan het andere, omdat in het ene huishouden een zuurdere lucht aanwezig is dan in het andere, omdat de ene gebruiker een andere kwaliteit schijfje koopt dan de andere.

Oftewel: er zijn duizenden antwoorden op, en allemaal zijn ze (binnen bepaalde grenzen) waar.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt er natuurlijk aan hoe vaak je de DVD gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling met b.v. een casettedeck,wordt een DVD niet
aangeraakt door de afspeelapparatuur,maar "gelezen'.
In principe zou dat betekenen,dat een DVD oneindig lang kan meeaan,maar in de praktijk zullen er wel omstandigheden meespelen,die de levensduur beperken! Maar enige tientallen jaren zou toch wel moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarheid is, dat er enorm verschil is tussen de DVD's die je in de winkel koopt, en zelf opneembare DVD's.
De huidige DVD's worden precies zo gemaakt als de eerste CD's. Die gaan dus minstens 25 jaar mee, maar waarschijnlijk veel langer.
DVD-R's gaan aanzienlijk korter mee, ook als je ze koel en donker bewaart. Soms maar vijf jaar. Onder ongunstige omstandigheden nog korter.
AWM
13 jaar geleden
Ik heb al DVD's die het niet meer doen. Nu weet ik niet of ik de hond daarvan de schuld kan geven of de corrosie van het schijfje zelf, maar oneindig zijn ze niet houdbaar. Geperste DVD's zijn veel langer houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DVD's die je als bundel (van bijvoorbeeld 25 stuks boven elkaar) koopt, zijn veel vlugger onleesbaar dan dat ze in aparte dvd hoesjes steken.

Dus "spindles" zijn vlugger beschadigd dan dvd's die in een omhulsel zitten (één per één).

Neem 6 jaar als levensduur van een dvd. Belangrijke data kan je daarom beter op een externe harde schijf bewaren (die gaat minstens 10 jaar mee) dan op dvd's