Is recovery mogelijk van een harddisk waar krassen op zitten?

Stel dat een draaiende harde schijf van een computer is gevallen en dat de koppen een ronde kras hebben veroorzaakt op de hard schijf. Is recovery dan totaal uitgesloten? Of zijn er bedrijven die dan nog steeds (een deel van) de bestanden kunnen redden?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik wil heel graag een antwoord van iemand die werkelijk verstand van zaken heeft. Napraterij en onzinverhalen vind ik al genoeg op de diverse forums op internet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Antwoorden (1)

Als een computerschijf valt, dan is ie niet aangesloten op een systeem en dan draait ie dus niet. Dat betekent dat er nooit een ronde kras op je platters kan zitten. (de platters zijn de eigenlijke schijven in je behuizing.
Iets zegt mij dat je je schijf hebt geopend en hebt gezien dat er een ronde kras op zit. (anders kun je dit nooit weten). In dat geval kun je hem weggooien, open mag alleen in een clean room gebeuren, je schijf is verloren.
Verder is de recovery kans klein na een headcrash. (zo heet dat). Er is dan nog wel data te redden, maar veel ook niet. Bovendien kost het recoveren van zo een gecrashte schijf duizenden euro's door een gespecialiseerd bedrijf. Maar bij jou valt er dus niets meer te redden.
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De schijf zat in een laptop en die is gevallen. Verder lijkt me uw antwoord niet gebaseerd op kennis en eigen ervaring. Waarom zou de schijf verloren zijn? Stof maakt echt niet meteen een harde schijf kapot. Pas als je hem daarna weer aanzet kan er schade ontstaan. Dat is niet gebeurd. En zelfs dan zou het stoffilter de schade kunnen voorkomen/beperken. Ik wacht graag nog even op een reactie van iemand die ervaring heeft in deze materie.
escape
8 jaar geleden
Het gaat erom dat je blijkbaar de behuizing van de schijf hebt geopend, anders zou je het beschadigingsspoor van de koppen niet hebben kunnen zien. Wat een arrogantie om te stellen dat ik de kennis en ervaring niet bezit. Veel plezier met je nutteloze vraag/schijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het spijt mij dat u mij arrogant vind. Uw reactie op mijn reactie vind ik overigens onnodig sarcastisch. En nog steeds geen antwoord op de vraag. Uit uw antwoord meende ik op te maken dat u geen kennis van zaken heeft. U zegt immers: "In dat geval kun je hem weggooien, open mag alleen in een clean room gebeuren, je schijf is verloren." Deze mening heeft u niet onderbouwd, maar lijkt mij nagepraat van wat recovery-bedrijfjes op internet roepen, zonder verdere onderbouwing. Mocht ik dit niet juist hebben, verneem ik dat graag. Antwoorden als bijvoorbeeld: dat stof dan de schijf onherstelbaar heeft beschadigd (wat ik ook vaak op internet lees) hebben geen nut. Stof kan de schijf immers pas beschadigen als deze in werking is. En dat is hij niet meer geweest.
escape
8 jaar geleden
Ik ga het nog één keer zeggen: Als je de behuizing van de schijf hebt geopend dan is ie waardeloos geworden. De afstand tussen de koppen en de draaiende schijf bedraag 3 nanometer. Dat komt overeen met de dikte van een vingerafdruk of van een rookdeeltje. De deeltjes in de kamer dwarrelen in je schijf en als je hem aanzet dan werken die als een beitel in de headgap. Je krijgt dan nog meer mooi ronde krassen en je magnetische kopje wordt zo heet dat ie intern verbrandt.
Zelfs als ie het even doet dan is dat snel afgelopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ik al zei: na het openen is de schijf niet meer aangezet.
escape
8 jaar geleden
ARRRGGHH! Dat maakt helemaal niets uit. Eenmaal geopend buiten een clean room betekent het droevige einde. Het ding zit nu vol met stof.
Einde. Over en sluiten. Kapot. Defect. Schluss.
Tjee, wat moet ik dit vaak herhalen. Laat me raden, je gelooft het nog steeds niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
U moet helemaal niets herhalen. Ik vraag u toch niets? Maar uw zei: "als je hem aanzet...". Dus dan maakt het volgens u wel degelijk uit. Ondanks uw populaire taalgebruik en de opsomming van alternatieven voor het begrip "kapot" blijft uw antwoord niet onderbouwd. Voor de duidelijkheid: ik heb geen behoefte aan een reactie van u. En ter lering en vermaak: inmiddels heb ik contact gehad met vier mensen die ook de harddisk hadden opengemaakt. In drie van de vier gevallen kon vrijwel alle data gered worden. In het vierde geval was de hd volledig bekrast en alleen om die reden volledig verloren.
escape
8 jaar geleden
Op Goeievraag mag iedereen reageren. Of hij daar nu behoefte aan hebt of niet. Want alle gebruikers kunnen meelezen. En die kunnen dan allemaal de les leren dat je nooit moet doen wat jij hebt gedaan, want dat je dan de zaak definitief om zeep hebt geholpen. Ik vraag me trouwens af waarom je hier wat vraagt als je het zelf allemaal zo goed weet.