Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik zomaar een router kopen die in mijn modem doen en klaar?

Wij hebben gewoon een modem van ziggo kan ik een router kopen die in mijn modem doen en laten werken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Niet per definitie, als je een modem-router hebt van ziggo dan gaat dit niet zomaar, je krijgt dan "Double NAT". In eerste instantie zal dit misschien niet werken, maar kunnen er zich allerlei problemen voordoen. Heb je een normale 'kale' modem dan kan je wel gewoon de router aansluiten.

Aan je beschrijving kan ik opmaken dat we hier te maken hebben met een modem-router. De vraag is dan: Wat wil je bereiken met deze nieuwe router?

Wil je het WiFi signaal uitbreiden?
Dan is het beter om de router functies uit te schakelen op je nieuwe router. Meestal is dit simpel gemaakt door de router fabrikant door middel van een accesspoint optie.

Wil je een geavanceerde netwerk setup maken die niet mogelijk is met de Ziggo modem-router?
Dan is het meestal verstandig om de router functies uit te schakelen op de ziggo modem-router zodat de nieuwe router deze functies kan overnemen.


Aan jou vraag te lezen wil je waarschijnlijk het WiFi signaal uitbreiden, in dat geval zal het in principe werken als je de nieuwe router aansluit aan de modem-router zonder iets aan de instellingen te veranderen, maar dan krijg je te maken met "Double NAT". Je zou dan dus beter de accesspoint optie kunnen inschakelen op de nieuwe router als deze die heeft. Als je nieuwe router geen accesspoint optie heeft moet je zelf de router functies uitschakelen (NAT, DHCP, etc..)

Stappenplan kan je hier vinden:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/wifi/instellen-router-achter-router/

Toegevoegd na 13 minuten:
"In eerste instantie zal dit misschien niet werken"
Moet zijn:
"In eerste instantie zal dit misschien werken"

Toegevoegd na 26 minuten:
Extra informatie over Double NAT: https://superuser.com/questions/521015/how-is-double-nat-bad-practically
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan heb ik ook een linksys / cisco
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dus de router hoeft niet een specifieke te zijn? Kan alle soorten routers zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja alle soorten routers ( hardware ) je moet wel goed op de software letten of je besturing systeem het wel aan kan, de software eisen staan vaak op de verpakking
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "Je moet wel goed op de software letten of je besturing systeem het wel aan kan, de software eisen staan vaak op de verpakking"? Dit is echt onzin, naar mijn weten ondersteund elk besturingssysteem netwerkverbindingen. Het gaat juist om de hardware (Maar heb je wel eens een PC gezien zonder RJ-45 jack, of een laptop zonder WiFI? Ik niet.)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding