Hoe leg ik mijn eigen netwerk aan?

Beneden staan de modem en router, router geeft wifi signaal, extender vangt die op en versterkt hem. Nu wil ik uit de extender een kabel leggen naar een tweede router, die weer 4 internet kabels kan verdelen.

Ik probeerde het maar de tweede router geeft niks door, ook de extender werkt niet goed.

Wat moet ik precies doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is de extender wel op je netwerk ingelogd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, de extender los werkt prima, als ik hem koppel aan router 2 werkt die niet meer goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
of een router in bridge mode
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom vervang je de extender niet door een router?

Antwoorden (2)

Je kunt maar 1 router hebben, de tweede router moet een switch zijn. Dan werkt alles.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem zit 'm in de router. Om dit te begrijpen moet je weten wat een router doet.

Een router zorgt voor de verdeling van alle IP-adressen binnen een intern netwerk (het netwerk thuis dus). Dit systeem heet DHCP. Je kunt voorstellen dat er ook maar één apparaat aanwezig zou moeten zijn die dit werk doet, aangezien er bij twee routers in hetzelfde netwerk dus conflicten kunnen ontstaan bij het toekennen van IP-adressen. Router A vindt dat Smartphone X - simpel gezegd - nummer 15 krijgt, terwijl Router B vindt dat Smartphone X nummer 20 krijgt. Dit werkt dus niet.

Het probleem is gemakkelijk op te lossen door een van de routers, aan te raden is de tweede, in Bridge-mode of Brug-modus te zetten. Wat dit doet is dat het de DHCP functie van de router uitschakelt, en er alleen nog maar voor zorgt dat de router als switch fungeert, en eventueel als WiFi access-point.

Hoe je je router in bridge-mode moet zetten verschilt per router, maar over het algemeen kun je inloggen op de router door middel van het intikken van het IP adres van die router in je webbrowser. Vervolgens kun je de instellingen aanpassen. Meestal moet de router dan nog even worden gereset en dan werkt alles.