Hoe heet een modem en router samen?

Je hebt een modem, een router en een apparaat met alles erin: dus een modem en een router.
Hoe heet dit dan? Heet dit ook gewoon router?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Hier is niet één begrip voor, althans niet een dat gemeengoed is. Meestal wordt gesproken over een router met modemfunctionaliteit (of andersom). Je kunt natuurlijk een koppelsamenstelling maken: modem-router. Het koppelteken is nodig om de gelijkwaardigheid van beide apparaten aan te geven.
Je komt ook wel eens 'internetrouter' tegen. Bij het bestellen van zo'n apparaat is het wel logischer te zoeken op 'modem' dan op 'router', want een modem heeft tegenwoordig bijna altijd ook routerfunctionaliteit. Andersom is het absoluut niet zo dat routers standaard modemfunctionaliteit bezitten. Dat is ook onlogisch vanwege de vele infrastructurele mogelijkheden die er bestaan om internet te ontvangen: via POTS (analoog), ISDN, ADSL (over POTS of ISDN), coax, glasvezel, hotspot, UMTS etc. etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad heel veel routers kunnen gewoon PPoE (ADSL) en voor andere interfaces heb je vaak nog een los modem (glasvezel, kabelmodem) nodig.

Andere antwoorden (1)

Modemrouter noem ik het als ik het duidelijk aan wil geven.