Waarom zijn sommige programma's wazig bij Full HD beeld?

Ik heb net een laptop gekocht (Windows 8.1) en deze heeft een 1920x1080 Full HD beeldscherm. Helaas zijn programma's als Skype en Spotify wazig/onscherp (vooral de tekst). Ook Apparaatbeheer is wazig. Maar dit is niet bij alle programma's zo. Waarom is dit en kan ik er iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.5K

Antwoorden (2)

Wellicht staat je resolutie niet goed ingesteld, anders de item grootte (tik item in de zoekbalk en dan zie je gelijk, tekst en andere..). Zet hem op kleinst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De resolutie staat gewoon in HD 1920x1080p. Daar heb ik hem ook voor gekocht, dus dat ga ik niet lager zetten. Maar ik vroeg me af waarom daardoor sommige dingen niet scherp waren? Zijn die programma's nog niet HD compatible of iets? Mijn schoonbroer heeft het ook met zijn full hd laptop, precies dezelfde programma's ook. Daarom vroeg ik het me af :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je dat met itemgrootte geporbeerd (dat is wat anders dan resolutie).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Skype ziet er bij mij op 1920x1200 prima uit net als de rest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het wellicht het cleartype probleem? Probeer anders de cleartype wizard te doorlopen. Tik cleartype in in het zoekvenster. Zoeken doe je door de windowsknop in te tikken en dan te gaan typen.
Zou het misschien kunnen dat dat programma's / weergaven zijn die niet HD zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoiets bestaat niet. Programma's zijn NIET wel of niet HD. Stel dat een programma in een vast venster zit. Neem even Furmark* als voorbeeld. Dat programma past ~5x in de breedte en 2x in de lengte van mijn 1080p scherm. Zeg dat het dus 380x500 pixels groot is. Niet echt "HD". Maar aan de andere kant het neemt ook maar een deel van je HD scherm in. Dat is dus de hele grap. Alle programma's die ik ken zijn gewoon 1 op 1 pixelperfect (of worden zo weer gegeven. (even daargelaten wat je binnen die programma's kan doen). Hoe meer pixels je beeldscherm inneemt hoe kleiner een venster van een programma wordt (als deze vast is). Met niet-vaste-venster-programma's zijn de elementen altijd van vaste pixelwaarde, met uitschuiven onstaat steeds meer "blanco" ruimte, neem GV in een browser jouw avatar blijft even groot ongeacht of je in een klein venster kijkt of in een groot. De meeste browser echter hebben de mogelijkheid om te stretchen (Ctrl+) dat zorgt er wel voor dat sommige elementen lelijk worden en andere dingen zoals tekst die mee kunnen schalen niet lelijk worden. Anders is het met video. Die bekijk je veelal fullscreen, waardoor een video van niet-1080p dan gestretched wordt en er dus slechter uitziet als deze in het juiste (pixelperfecte vensterformaat getoond wordt. Programma's stretchen echter zelden. Winamp had die mogelijkheid geloof ik en dat zag er idd niet uit. Maar dan nog is het niet zo dat je dat programma als niet-HD kan bestempelen. *http://www.geeks3d.com/20141209/furmark-1-15-1-gpu-vga-stress-test-opengl-benchmark/
Misschien dat je zelf een ander vast venster programma kent, of dat je het principe al snapt. Anders kan je deze even downloaden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie reactie!