Hoe vinden datapaketten de juiste weg?

Ik en m'n broer zitten samen via onze wifi te surfen. De wifirouter is via ADSL verbonden met internet. Hoe weten de paketten van website A hun weg te vinden naar mijn pc en hoe raken die van site B naar mijn broer z'n pc? Kan er iemand dit heel simpel uitleggen of even tonen waar dit voor een leek duidelijk uitgelegd wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Antwoorden (4)

Intern IP-adres is het antwoord.

Jouw PC krijgt een nummer en PC van je broer krijgt een nummer. Daarbovenop hebben jullie allebei het nummer van jullie modem (extern IP-adres). Zo weet een website naar welke modem hij pakket terug moet sturen en je router naar welke PC hij het door moet sturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Intern IP adres is niet het antwoord.... Encapsulation zou dan het antwoord moeten zijn....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je dat uitleggen? Bedoel je dat het IPv4 adres een onderdeel wordt van een TCP/IP pakket?
Zo simpel mogelijk ? oei effe denken

elke pc tablet of pc die je hebt krijgt via je router een eigen zeg
maar telefoon nummer
(een ip adres)
ik laat even buiten beschouwing dat je modem een ip krijgt van je provider en dat je router dat weer verdeelt naar zijn eigen interne ip adressen.

Dus als jij op je pc een webpagina opvraagt dan maakt de pc een opdracht stuur de inhoud van die en die pagina naar dit ip adres XXX.XXX.XXX.XXX

hetzelfde gebeurd op een ander pc maar die vraagt een andere pagina
en stuur deze naar XXX.XXX.XXX.XXY en voor alle pc is dat adres weer net iets anders

in een packet zit dus altijd het adres waar het naar toe moet
en de router leest dit adres en stuurt het naar de poort waar het naar toe moet
dus in elke packet zit een adres die alleen de pc met dat en dat adres kan uitpakken

Er zit nog wel veel meer info in die "adres gegevens" maar dit is wel de simpelste uitleg

Er zit dus op elk packet met data een label en de pc met precies hetzelfde label dat zeg maar als sleutel werkt om de data te openen en te verwerken.
capthavoc
9 jaar geleden
MAC adres is hier het toverwoord. Zie het TCP datapakket als een brief in een envelop. In het datapakket zit een doeladres(MAC adres ontvanger), de feitelijke inhoud(Brief), en een afzender(MAC adres afzender) én er zit een lakzegel(md5 checksum) op de envelop waaraan de ontvanger kan zien dat er met de inhoud van de brief niet is geknoeid. Het modem/router in jouw huis en die van de bezochte websites zijn de postbodes. De (BGP/Edge)routers tussen jouw huis en de websites zijn de pakketdiensten (FedEx/DHL/PostNL).

Dus als jij een website opvraagt dan doet jouw router feitelijk niets meer dan data in envelopjes doen dicht likken, lakzegel erop, streepjes-code erop en versturen...
Het IP adres moet je zien als de streepjes-code van de pakketdienst, de octetten waaruit een IP adres bestaat zou je kunnen onderverdelen als ... Huisnummers(eigen netwerk thuis) kunnen onderling met elkaar pakketten versturen(want gratis), straten niet(verzendkosten), plaatsen niet(verzendkosten), en landen niet(verzendkosten)... tenzij FedEx/DHL dat pakketje accepteert om te versturen.

Maar hoe weet FedEx/DHL nou wie wel klant is en dus elkaar pakketten mogen versturen, en wie niet? Dat kan alleen als zij te identificeren zijn aan de hand van een uniek kenmerk(het MAC adres dus) De klanten van de pakketdienst zijn aan de hand van een uniek ingebrand kenmerk(het MAC adres dus) in de netwerkkaart te identificeren als verzenders en ontvangers van pakketten, en daarom belandt een TCP/IP pakket die bestemd is voor jou niet bij je broer op de PC en omgekeerd ook niet.... Simpel uitgelegd vinden datapakketten zo de juiste weg....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Volgens mij verlaten de MAC adressen het lokale netwerk niet eens, dus dat is niet het toverwoord. Het gaat echt alleen op basis van IP adres en portnummer (dat laatste is eigenlijk het toverwoord, daarmee weet jouw router thuis naar welke computer het pakket gestuurd moet worden). Verder zit er geen md5 check in maar een hele zwakke checksum (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_Control_Protocol#Checksum_computation )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien niet 100% correct v.w.b. de MAC adressen, maar toch een + voor de schitterende analogie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox: Bestudeer het OSI model eens, De physical Layer tot en met de Network layer is alles-bepalend voor de routering van je data pakketje. het MAC adres heerst op de 7de Layer(Physical Layer)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
TCP pakket is toch gewoon IPv4 nummer(en meer) dus een intern of lokaal IP adres. Zeggen dat MAC het toverwoord is als zeggen dat de handtekening van de ontvanger het toverwoord is in het versturen van een aangetekende brief in mijn ogen. Waarom zou een router IPv4 adressen uitdelen als MAC-adressen al zouden voldoen?
gvrox
9 jaar geleden
Ja, de Physical layer, en dus *alleen* binnen jouw thuisnetwerk, want het grote publieke internet is een *ander* fysiek netwerk. Als de MAC wel belangrijk was dan zat deze wel in de TCP header, dus als jij mij even kunt aangeven op welke manier de MAC bekend raakt bij de webserver zou dat wel prettig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mr.Tomaat: Vraag dat eens aan Juniper/Brocade/Cisco, want een ACL zetten in een bijvoorbeeld een Big Iron gaat op MAC adres en niet op IP, en waarom niet dan toch niet op IP adres? De CAM's in zo'n (hele grote)router zijn gevuld met MAC adressen, requests worden gematched in de CAM's van zo'n router: Content-addressable memory is often used in computer networking devices. For example, when a network switch receives a data frame from one of its ports, it updates an internal table with the frame's source MAC address and the port it was received on. It then looks up the destination MAC address in the table to determine what port the frame needs to be forwarded to, and sends it out on that port. The MAC address table is usually implemented with a binary CAM so the destination port can be found very quickly, reducing the switch's latency. Without CAM, the router compares the destination address of the packet to be routed with each entry in the routing table, performing a logical AND with the network mask and comparing it with the network address. If they are equal, the corresponding routing information is used to forward the packet. Binding van IP adres met MAC adres zit ergens in het OSI model, vraag mij niet precies waar want da's geleden voor mij. Deze materie is ingewikkelder dan velen denken... met name gvrox gaat met z'n wollige uitleg heel kort door de bocht. http://www.brocade.com/products/all/switches/product-details/bigiron-rx-series/index.page http://en.wikipedia.org/wiki/Content-addressable_memory
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox: De webserver weet niets van het bestaan van een MAC Adres, die praat immers op applicatie niveau. Maar de webservers zijn niet de verkeersregelaars op Internet dat zijn de routers, en die praten op een heel andere manier met elkaar....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij hebben jullie allebei gelijk. http://en.wikipedia.org/wiki/Address_Resolution_Protocol MAC-address wordt idd niet meegestuurd maar wel terugberekend aan de hand van het IPv4 adres. En heeft dus in de laatste stap wel een functie.
gvrox
9 jaar geleden
Ik heb het over de webserver als geheel, inclusief de netwerkkaart die een MAC adres heeft. Jij beweert dat de request gestuurd wordt (vanaf de computer in het thuisnetwerk) met als doel-adres deze MAC, en dat is pertinent niet waar. De MAC adressen zijn alleen nodig op het fysieke/link layer stuk, en hebben alleen betrekking op de systemen die *direct* verbonden zijn met de router/ethernetkaart/wifi adapter. Zoals je zegt is deze materie heel complex, en moet je het wel vereenvoudigen om het begrijpelijk te maken, en dat doe je juist niet om met allerlei termen te gaan slingeren waar je nogal van lijkt te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mr.Tomaat: "Waarom zou een router IPv4 adressen uitdelen als MAC-adressen al zouden voldoen?" Een router deelt geen adressen uit, deze 'vervoert' deze pakketten alleen. DHCP server is een applicatie, deze praat dus op applicatie niveau(Layer 5-7 in OSI) met DHCP clients.... Zie: https://tournasdimitrios1.files.wordpress.com/2011/01/networkpacket.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dat beantwoord de vraag niet als ik hem anders stel: Waarom bestaan er ipv4 adressen als er al mac-adressen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox legt dus een stap te weinig uit IPv4>MAC en jij legt een stap verkeerd uit MAC zit in het TCP pakket. Eens?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox: Ik heb getracht het op een ludieke manier te vereenvoudigen voor de vraagsteller. Echter als jij mijn verhaal in twijfel trekt moet je dat staven met feiten, en dat kan alleen met de theoretisch kennis achter het datapakketje. Ik begrijp dat er nu verwarring ontstaat met het modem/router thuis en met een echte router(ja zo'n ding van 150.000 euro) Maar echte routers(ja, zo ding kost echt 150.000 euro) werken echt op die manier.... Huis-tuin-en-keuken routers houden heel veel informatie voor de gebruiker achter, het heeft niet eens een 'echte' CAM waar je in kunt kijken laat staan het router-tabel wijzigen...
gvrox
9 jaar geleden
@MrTomaat : De stap tussen IP adressen en MAC is niet noodzakelijk voor de uitleg die de vraagsteller zoekt. De MAC is zeker belangrijk voor de werking van het geheel (namelijk zodat routers weten naar welke *fysieke* aansluiting ze een pakket moeten sturen). Maar dat is dus alleen van toepassing op verbindingen van punt naar punt, en totaal niet van belang voor de routering van thuiscomputer naar webserver. @j4ck1nth3b0x : ik trek niet je hele verhaal in twijfel, maar wel bepaalde details die je geeft. Het doeladres is echt alleen maar IP+poort in TCP (net als het afzendadres).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mr.Tomaat: "Waarom bestaan er ipv4 adressen als er al mac-adressen zijn.?" Dat heeft te maken met de geschiedenis van het Ethernet(ARPA). waar dat vroeger 'frame-relay' heette en gebaseerd op het MAC adres zijn in het OSI model later de TCP/IP stack met IP adressering op gegooid. Echter jouw ISP is een ATM, en feitelijk is ADSL een ATM implementatie en DOCSIS voor Kabelmodem ook en daardoor dus nog steeds frame-relay gebaseerd en daarom afhankelijk van MAC adressen, en daarom routeren routers die de knooppunten vormen in ons Internet op MAC adres. (sorry gvrox voor de afkortingen) http://nl.wikipedia.org/wiki/Asynchronous_Transfer_Mode
gvrox
9 jaar geleden
In deze discussie zijn afkortingen en termen wel nuttig, maar in het antwoord zelf is bijvoorbeeld "md5" overbodig en nog foutief ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox: Ik proef in je beantwoording een beetje vijandigheid... Of details overbodig zijn is niet aan jou om te bepalen, dat het foutief is blijft wel kwalijk, het is een principe van foutcorrectie en of dat nou CRC of MD5 is doet er voor de vraagsteller niet echt toe... Die zal mij niet vastpinnen op dat detail in het verhaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mr.Tomaat: "Maar dat beantwoord de vraag niet als ik hem anders stel: Waarom bestaan er ipv4 adressen als er al mac-adressen zijn." Dan draai ik je vraag om: Waarom zijn Mac Adressen nodig als er al IPv4 adressering is? Het één sluit het andere niet uit.. Ik heb nooit beweerd dat IP voor routering onnodig is, maar jullie(met name gvrox dan) beweren wel dat MAC voor routering absoluut niet noodzakelijk is, want volgens gvrox verlaat die informatie het thuisnetwerk niet.... complete bullshit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog meer zitten lezen. En heb voor mezelf nu het volgende beeld: MAC adressen zijn idd niet zo belangrijk aangezien ze meer te vergelijken zijn met adreshubs als in postsorteerbedrijven, Het is ook niet interessant in mijn ogen als ik een pakket naar Tsjechië stuur, of mijn pakket van Duitsland naar Polen naar Tsjechië gaat of van België naar Oostenrijk naar Tsjechië. MAC addressen veranderen constant na een wissel, het IP-adres blijft constant. Blijft over het MAC-adres welke bekend is in de thuisrouter die gekoppeld is aan het lokale IP-adres. gvrox beweert dat er dan geen omrekening plaatsvindt naar MAC. Als dat zo is, is MAC idd niet zo relevant voor de uitleg maar hoe dan ook nog steeds onmisbaar. Zoals je antwoord nu geschreven is lijkt het dat het MAC-adres van de PC zowel als het MAC-adres van de webserver waar je uiteindelijke contact mee is constant in het pakket zit. Dat is hoe dan ook niet het geval zoals gvrox ook meldt. "Doel" lijkt me de uiteindelijke bestemming, niet de tussenstops. want volgens gvrox verlaat die informatie het thuisnetwerk niet Volgens mij ook niet. Het MAC-adres van mijn PC komt niet buiten mijn router.
gvrox
9 jaar geleden
"volgens gvrox verlaat die informatie het thuisnetwerk niet…. complete bullshit." en jij proeft bij mij vijandigheid :) Ik zeg alleen dat IP+poort nodig is voor de routering van bron tot eindbestemming, en dat MAC nodig is voor de routering van 1 enkele hop in de hele route. De MAC wordt dus niet van bron tot eindbestemming meegegeven omdat dat helemaal geen nut heeft. Als je zo zeker bent dat die MAC *wel* wordt meegegeven dan moet je toch aan kunnen geven waar dat MAC adres zich bevindt in de verstuurde data ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou Jack hier gedaan hebben, alleen is dat MAC-adres een steeds wisselend adres naar gelang welke volgende stap het verstuurd moet worden (berekend via het IP-adres, of al bekend in een tabel) https://tournasdimitrios1.files.wordpress.com/2011/01/networkpacket.jpg Volgens mij is MAC nodig voor elke hop niet een enkele. Elke hop wel een ander MAC-adres.
gvrox
9 jaar geleden
@MrTomaat: klopt, ik bedoelde dat 1 specifieke MAC nodig is voor 1 enkele hop, maar uiteraard is voor elke hop een MAC nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
MAC addresses are typically used only to direct packets in the device-to-device portion of a network transaction. That means that your computer’s MAC address will be in network packets only until the next device in the chain. If you have a router, then your machine’s MAC address will go no further than that. Your router’s MAC address will show up in packets sent further upstream, until that too is REPLACED by the MAC address of the next device – likely either your modem or your ISP’s router.
So your MAC address doesn’t make it out very far. Even if someone knows your MAC address, that knowledge certainly doesn’t help anyone do anything either good or bad. https://askleo.com/whats_the_difference_between_a_mac_address_and_an_ip_address/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En stel dat een zooi ISP/routers/hubs/weet ik hethet morgen niet doen zal de route bestaan uit een andere reeks (nog onbekende) MAC-adressen bestaan. Zelfde als morgen de pakketsorteerder in België staakt (en PostNL zo snugger is dan maar naar Duitsland te sturen).
Het draait hier allemaal om IP adressen en poortnummer: het IP adres in het wereldwijde internet is een uniek adres om een computer of router te bereiken, en de poortnummers zijn meerdere (virtuele) aansluitpunten binnen die ene computer met dat unieke IP adres. Binnen jouw eigen thuisnetwerk heb je ook IP adressen maar die zijn alleen lokaal en vaak van de vorm 192.168.x.y (met x vaak 0, 1 of 2). Deze adressen zijn dus niet wereldwijd uniek, maar dat hoeft ook niet want jouw thuisrouter doet een soort vertaalslag.

Stel jij hebt IP 192.168.2.100 en je router heeft IP 80.100.100.200 en je gaat naar een website met IP 50.60.70.80, dan wil jouw computer een verbinding opzetten met poort 80 (daar draait de webserver software op). Jouw computer geeft ook een (min of meer) random poortnummer op als bron-poort (zeg 23456). De router geeft de pakketjes door, en past dat bron-poortnummer eventueel aan (zeg 43210) want het kan best dat jouw broer's computer toevallig ook poort 23456 als bron-poort heeft gebruikt, en zet ook zijn eigen IP adres erin als bron-IP adres. Dus nu gaat de aanvraag naar de webserver op 50.60.70.80 poort 80, vanaf 80.100.100.200 poort 43210. Het antwoord van de webserver wordt dan teruggestuurd naar 80.100.100.200 poort 43210, en jouw router ziet die pakketjes en weet dan dat deze doorgestuurd moeten worden naar IP 192.168.2.100 en naar poort 23456.

Overigens zit er nog een heel complex verhaal achter van hoe dan de pakketjes tussen jouw router en de webserver hun weg vinden, want die verbinding is niet direct en loopt via meerdere tussenstations die allemaal slimme truken uit moeten halen zodat bij elke stap een tussenstation gekozen wordt waarmee het pakket dichter bij de bestemming komt.
gvrox