Wat is de oorzaak bij mijn frame drops?

Hallo, Ik zit nu al een tijdje met een probleem. ik heb nu een jaar mijn computer, maar hij werkt niet zoals die hoort te werken. Voornamelijk gebruik ik de computer om mee te gamen maar ik ervaar hiermee met verschillende games frame drops. Wanneer ik bijvoorbeeld Battlefield 4 speel zijn de normale frames op high setting tussen de 60 en 70, maar dat is ongeveer 60% van de tijd. Op de andere 40% worden de frames omlaaggehaald naar 15 t/m 30. Ik heb zelf verschillende dingen geprobeerd:
-Drivers geupdate
-Hardware monitor erover heen gehaald om te kijken of er hoge temp. worden gehaald (niet het geval)
Ik zit hier al een dus een tijdje mee en ik hoop dat iemand van jullie de oorzaak kan aangeven.

Hier de hardware: (Ik weet alles niet precies, want ik ben hier niet zo'n held in)
Videokaart: CLUB3D Radeon HD 7950 3GB
Mobo: ASUS M5A78L +USB3
Processor: AMD FX-8350 @4.0Ghz
RAM: 2x4 GB (merk weet ik niet)
Koeling: (is bij mij niet bekend)
HDD: 2 HDD's op een snelheid van 7200 RPM.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
5.6K

Het beste antwoord

Je videokaart en processor zijn goed genoeg voor BF4.

Ik denk eerder dat er een virusscanner of andere update aan de gang gaat. Als je nu weer framedrops hebt doe dan ALT-TAB en check via CTRL-ALT-DEL welke processen er draaien. Check dan of een van die processen misschien updates uitvoert.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zet misschien eens alle graphics op LOW in BF4 en kijk eens of dat scheelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hai, even een vraag, is het normaal om ''veel'' processen te hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En van die updates denk ik niet, want het is de hele tijd, elke dag, vanaf hij aanstaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is veel processen? Tussen de 50 en de 100 is vrij normaal volgens mij. Met updates bedoel ik dat er misschien een proces is wat om de zoveel tijd op internet zoekt of er updates beschikbaar zijn. Zit er een vaste tijd tussen elke periode van dramedrops? Je zou eens CCcleaner (https://www.piriform.com/ccleaner) kunnen draaien en alle niet essentiele programma's niet meer automatisch laten opstarten met Windows. Trek je netwerkkabel er eens uit en speel BF4 eens lokaal, dus niet op internet. Heb je dan ook framedrops?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey, alledrie de dingen hebben niks uitgewezen, Ik heb verschillende checks met CCcleaner gedaan, lokaal (wifiloos) gespeeld op BF4 en andere games. en tussen de processen gekeken.
Maar denk jij dat het dus iets in een/de software zit en niet een fout in de hardware?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw PC configuratie zou dit zonder framedrops moeten kunnen doen. Er kan natuurlijk altijd hardware stuk zijn. Als er bv een stripje geheugen slecht is dan zou BF4 ook slecht kunnen gaan lopen (BF4 heeft het liefst 8GB). Ik gebruik het zelf niet omdat ik een Geforce kaart heb maar heb je mantle aan staan? Zo ja, zet dat eens uit. Probeer eens een andere internetbrowser te gebruiken om te starten. Dus ipv van Inter Explorer Firefox ofzo, of andersom.
Zet Origin ingame eens uit: http://s30.postimg.org/s8tvz5f81/originingame.png
Stel BF4 in dat het op 64bit draait en als adminstrator (rechts klikken op Shortcut en dan "run as administrator") Ik lees trouwens ook hier en daar dat BF4 meer van Geforce kaarten houdt. Ik heb ook eens gegoogled en er zijn natuurlijk meer problemen met BF4. Heb je ook problemen met andere spellen? http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2198032/frame-drops-bf4.html Wat gebeurt er als je alle videosettings op LOW zet in BF4?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt zeker niet aan origin of aan battlefield, ik heb het op bijna alle games die graphisch veel vragen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees dit eens: http://www.tomshardware.co.uk/forum/121672-13-sudden-drop-games-random-times-restart#1790456 Check eens MSafterburner of de GPU constant 100% trekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey ik heb het eens met afterburner geopent. en bij het GPU Gebruik lijntje word er bij de frame drops een lager GPU gebruik genoteerd. Ik zie allemaal bergjes, bovenin zijn het de fijne FPS en in de lage delen word mijn ingame FPS counter rood. Komt dit door de videokaart? of Omdat de videokaart niet alle informatie binnen krijgt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En het gemiddelde gebruik van de CPU cores is ongeveer 90-95%, is dat normaal? met mijn 8-Core 4Ghz? (Alle temp's zijn normaal en alle fans draaien normaal)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
BF4 is vrij CPU intensief dus die 90-95% klopt wel. Kun je eens kijken wat je moederbord temperaturen (CPUTIN) zijn? Er zitten op jouw moederbord namelijk geen koelers op de mosfets en die kunnen warm worden met een 8-core FX-8350. CPUTIN mag niet zo hoog komen (max. 65°C) als je GPU en CPU temperaturen. Als je moederbord the warm wordt dropt je CPU waardoor ook je GPU dropt omdat je CPU op dat moment de bottleneck wordt en dan krijg je dus die framedrops todat de CPUTIN weer 55°C is en alles weer opklokt...totdat....etc. Je zou dit ook mooi kunnen testen met Prime95, kijken hoe warm het wordt en of de CPU terug klokt. Draai eens met een open kast met een dikke ventilator op je moederbord. Wat voor een voeding (PSU) heb je trouwens?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paar vraagjes:
Hoe zie ik de temp van de CPUTIN?
Wat bedoel je met een ''dikke ventilator''?
Ik weet wel de hoeveelheid voeding (750WATT, moet genoeg zijn) maar niet de specificaties/merk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die zou je in HWmonitor moeten zien. Misschien heet ie niet CPUTIN maar MB_Temp ofzo. iig moet je de temperatuur vh moederbord hebben. Met ‘‘dikke ventilator’‘ bedoel ik een tafel ventilator, gewoon zo'n kleinen vliegtuigpropellor zeg maar. Je zou ook een oude casefan kunnen gebruiken en die even tijdelijk op de Mosfets die naast de CPU zitten kunnen richten. Het merk PSU is wel belangrijk. Als het een crappie ding is weet je nooit wat voor een kwaliteit gelijkstroom hij levert. Veel gerimpel of gewoon te weinig geeft allerlei vreemde problemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het merk van de PSU staat er gewoon (gebruikelijk) op?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de PSU bekeken. Het is een CoolerMaster (700WATT)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Coolermaster is prima.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De temp van het moederbord(et staan er 2) loopt tijdens het gamen tussen 50 64, niet veel verschil wanneer wel/niet aan het gamen.. Nog andere dingen? Is een fout in de grafische kaart mogelijk? Of ergens anders in het moederbord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De temp van het moederbord(et staan er 2) loopt tijdens het gamen tussen 50 64, niet veel verschil wanneer wel/niet aan het gamen.. Nog andere dingen? Is een fout in de grafische kaart mogelijk? Of ergens anders in het moederbord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik weet het dan verder ook niet. De beste methode is gaan uitsluiten. Dus zoveel mogelijk software en hardeware verwijderen en zien of dat helpt en dan één voor één terug plaatsen tot het weer een probleem wordt. Het kan natuurlijk een hardware fout zijn. Bv dat je videokaart terugschakelt naar 2D modus. Voor de rest flink googlen. Ik vond dit ook nog over W7 die cores uitschakelt: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1982519/low-performance-4170-7950.html#12454730
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
You can try this simple test:
Run GPU-Z in background - sensor tab - this will track you GPU LOAD , GPU MEMORY LOAD , GPU CORE Load %
Run Task manager also in back ground - performance tab - cpu-load cores
Run the Crisys game for 10 -15 min - game mode not menu
Switch to GPU-Z and Task Manager and look at the loads
If the GPU or CPU is from 90 to 100 % all time then this is the bottleneck f.e. Before my HD-4870 goes bad memory 2 weeks ago i have played BF4 on medium settings at 100% GPU and 30 % CPU ( and not all cores was loaded ) About the OS :
- if you have CPU load from 40 -50 % before you start the GAME then is something eating you CPU - virus , malare , spyware , trojan etc. .....
- running games in this scenario can have major FPS drop ...........
- clean OS install and if the problem is there again then it`s HW reason ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je ook al eens alle randapparatuur verwijderd die je nodig hebt:
USB-sticks/dongles, WiFi-kaartjes, printers, etc etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hoe kan ik juist bepalen of de GPU het probleem is of hoe ik dat kan uitsluiten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leen van iemand even een andere videokaart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En is dat handig om meteen een geavanceerde videokaart erbij te pakken? Want ik heb hier zelf nog een gt 520 staan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, plaats die eens. Zorg wel dat alle AMD drivers goed verwijderd zijn. Je zal minder fps halen, maar misschien wel constanter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar een videokaart vervangen is gewoon drivers weghalen, stroom van de computer, vidoekaart loskoppelen, nieuwe videokaart in de PCi slot en voeding. en opstarten maar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt idd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey! bedankt voor het helpen, en helemaal in de reactie-reeks :) Het gaat zo wel lukken

Andere antwoorden (1)

De oorzaak van framedrops zijn meestal zware dingen die plotseling komen dit kan bijvoorbeeld een granaat (in uw geval) zijn. Daardoor moet de videokaart meer laten zien. Om het te verbeteren is een nieuwe videokaart handig. Ik raad de nvidea gtx 980 4 Gb aan voor optimale game plezier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dit is niet het geval, wanneer ik aan het rondlopen ben in een lege server op een open plek, krijg ik hetzelfde met de frame drops. Ik wil wel een nieuwe videokaart aanschaffen, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat daar het probleem ligt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin antwoord. Met deze CPU en GPU moet BF4 gewoon soepel draaien.