NAS uitschakelen of beter altijd aanlaten staan?

Ik heb een discussie over een NAS uitschakelen of niet ,zelf wil ik hem uitschakelen na gedaan werk. Een vriend zegt dat het beter is altijd aan te laten omdat dit beter is voor de HD van de NAS deze zou dan veel langer mee gaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
14.7K

Het beste antwoord

In mijn ogen is een NAS een onderdeel van een server/service en daarom dient deze altijd of zo lang mogelijk beschikbaar zijn. In het bedrijfsleven heb je te maken met meerdere gebruikers en meer computers die gebruik maken van de NAS. Dus dan is het zeer logisch om het nooit of zo min mogelijk uit te zetten.

Ook is het zodat bij het aan en uitzetten van randapparatuur zoals een NAS je te maken hebt met opstart procedures. En bij elke opstart of verandering is een kans op problemen. Dus dan is het zaak om ook zo min mogelijk uit te zetten. Wel is het zo dat je de computer pas aan zet nadat je alle netwerkapparatuur aangezet hebt. Daarom gaat een netwerkprinter en NAS vrij zelden uit. Maar wel in een slaapstand, want de

Daar de meeste vragen gaan over de thuis situatie en computers die niet dagelijks gebruikt worden of gegevens die maar maandelijks of minder geraadpleegd worden. Dan is het overdreven om het alles 24/7 aan te hebben staan.

Voor beide situatie is wat te zeggen en het gaat er om hoe je het gebruikt. Wel is het zo dat je een NAS gebouwd is om 24/7 standby te staan. De noodzaak is er niet om het uitschakelen na gedaan werk.

De waarheid zit in het midden. Dus als je het voor een lange tijd niet gebruikt dan uitschakelen. Maar na gedane arbeid uitschakelen is iets wat je doet met je mobiel of je PC, maar niet voor je netwerkprinter of NAS. Die gebruik je als server of service.

Toegevoegd na 10 minuten:
Indien je het uitzet doe het dan minimaal 5 minuten na gedaan arbeid als je zeker bent dan iedereen gestopt is met gebruiken van de NAS.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Compleet uitzetten wint het natuurlijk altijd van constant aan laten staan, echter als je 'm 16x per dag uit-en-aan gaat zetten wordt het een ander verhaal. Hoewel NAS schijven beter presteren 24/7 dan normale HD's met betrekking tot MTBF slijten ze ook gewoon. Mijn Synology draait met NAS disks al een dikke 6 jaar zonder noemenswaardige onderbreking 24/7 en gaat eigenlijk nooit uit.(maar de disk gaat wel slapen wel na 4 uur idle time) Dus is het misschien beter om 'm altijd aan te laten staan maar niet de disk onnodig laten spinnen de hele godganse dag....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mijn beleving wordt de NAS vaak gebruikt als er meerdere partijen toegang op hebben. In zo'n geval zou ik zeggen laat hem gewoon aanstaan. Zoniet, dan een slaapmodus activeren en ook gewoon laten aanstaan. Uit en aanschakelen is voor geen enkel apparaat echt goed. Succes