Moet je een aanpassing maken in BIOS als je nieuw geheugen in de PC zet?

Ik heb een pc met moederbord asus a7v400-mx, het huidige geheugen is 256 mb met XP

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt allen!!!! Ik was er even huiverig voor omdat ik dacht in het BIOS te moeten klooien.
Het werkt!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

In de regel is het antwoord dat dit niet hoeft.
Bij moderne borden is het antwoord "Nee" op het moment dat alle waarden standaard staan ingesteld en het geheugen wat je koopt ook niet is bedoeld om over te klokken. So far no problems.

Zijn er instellingen in de BIOS gewijzigd op het gebied van geheugen beheer dan zou het kunnen zijn dat dit wel moet gebeuren. Een advies dan is om alles naar de standaard waarden te zetten (Default values) en te kijken of het werkt.

Heb je speciaal geheugen dan staan de timings meestal op de verpakking van het geheugen of kijk even bij de fabrikant van zowel het moederbord als ook de leverancier van geheugen. Volg de adviezen op alvorens eventueel te gaan experimenteren.

Heb je een ouder moederbord van bijvoorbeeld Compaq of HP dan kan het zijn dat je even de BIOS in moet en akkoord moet geven op de nieuw gevonden chips. Daarna ben je ook gelijk klaar.

Nu komen we op jouw Asus bord uit. Dat herkend geheugen automatisch. Echter als je gaat overklokken of dat is gedaan dan zal je zoals eerder aangegeven even terug moeten naar de default instellingen. Daarna kan je experimenteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn ervaring, weliswaar met een ander mobo van Asus, is dat dat niet hoeft.

PC uit, nieuw geheugen erin, PC aan, en het BIOS zal het nieuwe geheugen vanzelf herkennen.

Voor de zekerheid kun je eerst in het BIOS de "full memory check", of hoe dat precies heet, aanzetten. Dan duurt het starten wat langer omdat het BIOS het hele geheugen gaat testen. Voordeel is dat je een teller ziet die de megabytes telt. Die zal bij jou nu tot 256 MB lopen.

Dan zet je het nieuwe geheugen erin, PC aan, en je kunt aan de teller meteen zien of het BIOS het nieuwe geheugen heeft gezien.

Zo ja, dan kun je die "full memory check" weer uitzetten om het starten weer wat sneller te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen. Zoek op welk soort geheugen geschikt is voor je mobo, dan wordt het plug-and-play
AWM
14 jaar geleden
Nee. mocht het geheugen niet compatible zijn, dan zal de Power On Self Test (POST) routine falen en kom je niet eens in de Bios. Boot je computer normaal dan zou ik zeggen: goed is goed. blijf eraf. (Tenzij je wilt tweaken)