Waarom is er numlock?

Dus waarom zou je het rechter gedeelte van je toetsenbord willen 'locken'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
8.6K

Het beste antwoord

Numlock betekent niet dat je iets "lockt", maar dat je gebruik kunt maken van de cijfers op het rechtertoetsenbord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Num lock is een toets (met eventueel een bijhorend lampje) op een toetsenbord van een computer. De gebruiker kan hiermee wisselen tussen de numerieke invoer of het gebruiken van de navigatietoetsen (pijltjes, home, end, page-up, page-down, delete). Hetzelfde effect is met de shiftknop te bereiken, maar in tegenstelling tot Num lock moet deze ingedrukt blijven.

De Num lock-toets is een overblijfsel van de IBM PC, die een toetsenbord heeft van 84 toetsen. Dit toetsenbord heeft namelijk geen aparte navigatietoetsen naast het numerieke gedeelte.

Num lock wordt tegenwoordig vaak standaard aangezet bij het opstarten van de computer, omdat moderne toetsenborden wel voorzien zijn van de navigatietoetsen. Bij laptops is het echter gebruikelijk dat Num lock standaard uit staat omdat de numerieke toetsen gedeeld worden met de lettertoetsen.

Afgezien van laptops hebben Apple Macintosh-computers geen Num lock-toets. Het numerieke deel van het toetsenbord dient hier uitsluitend om cijfers in te typen en kan niet gebruikt worden voor navigatie.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie!

Andere antwoorden (1)

Omdat je op het numeriek toetsenbord (het rechtse deel) ook nog andere opties heb zitten. Dit zijn veelal: home, PgUp, PgDn (page up en page down), end. En je hebt daar je pijltjestoetsen weer, zoals op de afbeelding te zien is. Als je numlock inschakelt, worden deze opties ingeschakeld.

Toegevoegd na 49 seconden:
Oeps foutje in de laatste zin: als je numlock uitschakelt, worden deze opties ingeschakeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zoals vaker pakt GV de afbeelding niet, hierbij een link naar een soortgelijke afbeelding.