Wordt een computer altijd sneller als je er een betere CPU in zet?

Ik zit te dubben of ik een nieuwe processor wil kopen, om o.a. Far Cry 4 en Call of Duty - Advanced Warfare te kunnen spelen.
Maar maakt een betere CPU je computer zelf ook gewoon sneller?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, alleen een betere CPU zal je computer meestal niet veel sneller maken. Er komt veel meer bij kijken zoals het RAM, GPU, moederbord, HDD/SSD kunnen allemaal geupgrade worden. De truc zit hem in het vinden van de zogeheten 'bottleneck'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je wil gamen is een GPU(videokaart) altijd het eerste wat je wil upgraden. Wellicht is het handig als je opgeeft wat je specificaties van je PC zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb al een reactie van Ubisoft, die zegt dat de AMD A10-7850K, die ik erin wil stoppen, "will definitely run Far Cry 4".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De rest van de hardware is goed genoeg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Will definitely run is wat anders dan dat het lekker loopt of dat je het op een fatsoenlijke instelling kan spelen. Resultaten met de A10 op de interne GPU: http://nl.hardware.info/reviews/5155/15/amd-a10-7850k-kaveri-review-amds-nieuwste-apu-benchmarks-igpu-tomb-raider-1920x1080-medium Resultaten met de A10 als je er een echte GPU bij zet: http://nl.hardware.info/reviews/5155/38/amd-a10-7850k-kaveri-review-amds-nieuwste-apu-benchmarks-hd-7970-tomb-raider-1920x1080-medium Ik weet niet welke CPU er nu in zit, maar als je betere gameprestaties wil kan je beter de CPU laten zitten en er een GPU in doen. Met alleen een nieuwe CPU er in te doen zal je maar een klein stapje vooruit gaan, met een GPU erin ga je sprongen vooruit. Stel dat je nu een A8 erin hebt zitten ga je van 20 naar 33 FPS met een A10. Laat je de A8 zitten en prop je er een 7970 in ga je van 20 naar 180FPS. Of je PC sneller wordt zal afhankelijk zijn van de A6/A8-XXXX die er nu in zit. Maar zoals gezegd is het handig als je aangeeft wat voor verdere hardware je hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Far Cry 4 is 'confirmed' te werken met mijn hardware, behalve mijn CPU. Ik heb nu:
CPU: AMD A6-6400K
GPU: AMD Radeon HD 7790
MoBo: AsRock FM2A88M Extreme 4+

Het beste antwoord

Een processor heeft tal van eigenschappen die elk hun steentje bijdragen. Een processor werkt met klokslagen. Een bepaalde actie duurt x aantal klokslagen. Je kan het dus op meerdere manieren sneller maken:
- Sneller ticks na elkaar laten komen
- Minder ticks verbruiken (opdrachten sneller uitvoeren)

De verschillende eigenschappen:

- L1 cache, L2 cache, L3 cache

Deze cache kan gegevens tijdelijk opslaan. Dit is erg snel geheugen, waardoor het sneller is dan bijvoorbeeld tijdelijk gegevens op te slaan in het RAM-geheugen van je computer. Door meer cachegeheugen te voorzien zal de processor sneller zijn data heen en weer kunnen verplaatsen. Het is dus zeker voordelig om genoeg cache te voorzien. Het aantal ticks dat nodig is om een actie uit te voeren zal verminderen.

- CPU snelheid (MHz)

Eén MHz (MegaHertz) wil zeggen: "Ten minste één miljoen ticks per seconde per kern.". Als je bijvoorbeeld 3700 MHz snelheid hebt, zal de processor elke seconde maar liefst 3 700 000 000 acties uitvoeren. Het kunnen er ook meer zijn, maar minimum zou hij dit aantal ticks moeten uitvoeren. Je moet wel rekening houden dat een actie als tick vrij klein is. Een simpele opdracht zoals bijvoorbeeld "Sla getal 5 op in het geheugen" kan gemakkelijk 5 ticks duren. Door de CPU snelheid te vergroten vergroot je het aantal ticks per seconde.

- Aantal kernen

Vandaag de dag zijn er veel "quadcores", wat wil zeggen dat de CPU 4 kernen heeft. Per tick kan ELKE kern een actie uitvoeren. Als je 4 processorkernen hebt, zal je processor dus 4 acties tegelijk kunnen uitvoeren. Je hebt er ook met meer dan 4 kernen, maar dat is vandaag de dag nog niet noodzakelijk en moeilijk te vinden.

Verder wil ik vermelden dat ook je grafische kaart een grote rol speelt in de snelheid van je computer, en vooral je beeld. Als je van plan bent veel te gamen kies je best voor een grafische kaart met geïntrigeerd geheugen. Dit betekent dat de grafische kaart vaak zelf al geheugen heeft. Deze bevat ook een GPU (CPU voor grafische kaart). Wat het voordeel hiervan is? De GPU kan erg veel, zoals bijvoorbeeld dingen berekenen voor 3D-weergaven en dergelijke. Als de GPU al dat werk afpakt en in zijn eigen geheugen kan opslaan, is dit veel minder werk voor je CPU. Als je dit niet voorziet, moet ALLES langs je CPU en dat kost enorm veel moeite. Je kan dus best ook kiezen voor een grafische kaart met een sterke GPU en genoeg geïntrigeerd geheugen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De snelheid van de PC hangt af van diverse onderdelen.
De hardschijf, het geheugen, grafische hardware, CPU, programma's, netwerkverbinding, moederbord.

De data moet komen van de hardschijf, dus als de rest van de PC moet wachten of de data op de hardschijf dient geschreven te worden en de hardschijf is continue aan het werken, dan help een sneller of beter hardschijf.
Als het geheugen zo klein is dat er regelmatig het virtuele geheugen op de hardschijf dient geraadpleegd dien te worden, dan zit de rest van de PC te wachten tot de data naar het geheugen is geschreven en gehaald is. Puur omdat de data niet op het snelle geheugen is, maar op de langzame schijf.
Als het wachten is of de data afgebeeld worden en telkens daar op gewacht dient te worden, dan is daar de bottle neck.
Soms gebruikt de software de hardware zeer onhandig, dus dan helpt beter programma's of het uitschakelen van onnodige programma's. Een grote rol speelt het OS. Soms maakt het uit voor de snelheid welke versie of type OS je hebt. In dit voorbeeld kun je niet kiezen voor het ander spel, omdat die keuze er niet is. Wel kan er wat gedaan worden in juiste softwareversie te kiezen en opties aan of juist uit te zetten.

Als je veel data via het netwerk nodig zijn, dan kan een hogere netwerksnelheid de PC sneller maken.

Moederbord staat er bij voor de volledigheid, maar zonder uitleg van mijn kant, omdat dan het situatie te complex maakt en de kans dat het moederbord de bottleneck verwaarloosbaar klein is.

Als de processor(en) constant aan het rekenen zijn en daar op het wachten is, dan helpt een snellere processor, maar er is nog een wereld van andere mogelijke onderdelen die groter effect op de snelheid kunnen hebben.

Dus het formele antwoord is nee, niet altijd. En soms is het handig om eerste te goedkope te testen en eventueel gelijktijdig met de CPU te vervangen voor snellere.
Ook kan het zijn dat de volledige mogelijke snelheid winst van de CPU niet gebruikt kan word, omdat de balans of snelheidsverschillen veranderd en dat door de knelpunten verschoven zijn.