hoe zet ik 'alles' over van HDD naar SSD?

met alles bedoel ik ook echt alles, natuurlijk windows, Games, Programma's, Muziek, Video's, ect.

(het is een msi ge70 notebook)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan door de schijf te klonen. Gewoon alles herinstalleren, inclusief windows, is echter een veel beter idee.

Het beste antwoord

Een programma zoals Paragon partitionmanager kan je HDD naar een SSD kopiëren.
Je moet er wel op letten dat je SSD minstens even groot is als de HDD, qua schijfruimte of de gegevens die je wilt overschrijven.
Dit kun je op twee manieren doen: je kunt je SSD in een USB-box steken en via USB de gegevens kopiëren, of je kunt je SSD in een dockingbox steken en zo de gegevens overdragen. Ik zou voor de USB-box gaan, want die kun je later voor je oude HDD gebruiken.
Met Paragon of een soortgelijk programma kun je dan een 1:1 kopie maken. Ben je ermee klaar, open je de klep aan de onderkant van je laptop waar je HDD zit, schroeft deze eventueel los en haalt hem voorzichtig uit de laptop. Soms zit deze in een aparte houder, soms gewoon ingestoken in de laptop.
De SSD zet je dan weer in de omgekeerde volgorde in je laptop. Start de laptop op en windows moet dan verschijnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn twee belangrijke redenen waarom u uw harde schijf zou willen klonen. De eerste is natuurlijk als backup. De tweede is als dataoverdracht, naar een nieuwe harde schijf of ssd. Vooral in het laatste geval is het klonen van een harde schijf noodzakelijk. Het is namelijk de enige manier waarop u een volledige Windows-installatie, inclusief alle programma’s, kunt overzetten naar uw nieuwe harde schijf (of ssd). Gebruik het progamma: Clonezilla.
Voor uitleg zie bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb dit eens gedaan met een ander tooltje, maar vind het daarbij een nadeel dat de brondisk (de "oude", zeg maar) niet in gebruik mag zijn als systemdisk. Het gevolg hiervan is dat je een tweede computer nodig hebt en zowel de oude als de nieuwe moet verbinden als gegevensdisk. Heeft Clonezilla dit nadeel ook, of kan die gewoon de in gebruik zijnde C-schijf kopieren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij kan gewoon de c schijf kopieeren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Handig! Dank!
Als je een Samsung koopt (EVO) zit daar de programmatuur bij. Als je de SSD via USB wilt clonen moet je wel de 'kit' kopen, daar zit ook het adapter-kabeltje bij. Je maakt dan een kopie van je disk op je nog externe SSD, en daarna HDD er uit SSD erin, klaar.(In een PC kun je 'm gewoon SATA aansluiten.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zit er ook een programmatuur bij in de kleine ssd evo? (zie bron)
want alleen deze soort ssd kan ik inbouwen, ik wil namelijk mijn hdd over klonen naar de ssd en de hdd gebruiken voor opslag. https://www.cdromland.nl/product/955/952234/Samsung-840-Evo-500GB-mSATA-
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
MMmmm, dat is een goeie vraag... ik kan dat zo niet vinden. Het heet "Samsung Data Migration". Ik zag wel dat op de verpakking staat "Samsung Magician". Dat is ook software, maar niet voor de migratie volgens mij. Even vragen bij de/een verkoper dus... Let op dat je i.v.m. het overzetten de SSD extern kunt aansluiten: de 'kit' versie heb ik op internet ook niet gevonden....
Als je op je huidige 1T HDD niet meer dan 500G hebt staan, dan gaat dat wel goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Begrijp net pas (:-( niet goed gelezen) dat je waarschijnlijk de SSD en HDD beide (samen) kunt inbouwen omdat je de HDD voor opslag bijft gebruiken: dan heb je de adapter-kabel natuurlijk niet nodig. En "Samsung Data Migration" kun je downloaden bij SAMSUNG.