Hoe kan ik de capaciteit van mijn usb-stick terugdraaien?

Ik heb een 16GB USB stick. Nu moet deze geformateerd maar ik kan alleen een capaciteit van 5,26gb kiezen.

In het programma van Windows om partities te maken en verwijderen zie ik de overige lege ruimte wel, maar ik kan deze niet toewijzen of een partitie maken. Ook kan ik de partitie van 5,26gb niet verwijderen, maar alleen formatteren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (2)

Vermoedelijk is de capiteit van het stickje niet werkelijk 16 GB. Heb je hem toevallig uit China besteld? Ik heb soortgelijke ervaring helaas...

Windows kijkt gewoon naar wat het stickje zelf "opgeeft" qua capaciteit, dus om erachter te komen wat de werkelijke capaciteit is van een stick, moet je een testprogramma gebruiken. Ik gebruik daar dit (gratis) tooltje voor:

http://www.rmprepusb.com/tutorials/-fake-usb-flash-memory-drives

Misschien kun je hem nog terugsturen, of anders onderhandelen voor korting. Paar screenshots insturen met de output van het tooltje, om aan te tonen dat ze fake zijn, voldeed in mijn geval.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee het is een 16gb stickje van de Albert Heijn. Ik neem aan dat zei je niet zo erg oplichten. Ik weet dat een 16 gb nooit echt 16.000.000.000 bytes is. Maar het kan geen 5,26 zijn. In Windows zie ik ook in het programma voor partities maken dat er nog meer ruimte is. Ik zie een blauw vak dat 5,26gb is en erachter een zwart vak dat de overige 10 gb is. Dit zwarte vak kan ik niks mee. Ik kan geen partitie maken noch verwijderen. Ook de blauwe kan ik niet verwijderen. Alleen formatteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je stick op FAT32 is ingesteld. Mogelijkerwijs moet je de partitie die er nu op staat, eerst verwijderen (sla de data dan vooraf ergens anders even op) en 1 nieuwe grote partitie aanmaken van 16 GB, en die formatteren als NTFS.
Want de kans bestaat dat als je met een andere tool een 2e partitie aanmaakt, dat Windows die 2e partitie niet "ziet".
Gebruik de HP USB Format Tool, die je in de onderstaande URL kan downloaden in stap 1:

http://www.bay-wolf.com/usbmemstick.htm

Zet het filesysteem op 'NTFS' (je stick is groter dan 8GB)
Kies voor Quickformat, maar laat 'create a DOS Startup disk' uitgevinkt.
Hierna heb je een stick met de volledige capaciteit.