Beter een snellere CPU of een betere grafische kaart?

Op het moment ben ik op zoek naar een nieuwe laptop.
Ik wil hem onder andere gebruiken om te gamen, nu vraag ik me af of ik beter een i5 processor met bijvoorbeeld een NVIDIA GeForce GT 820(2gb) kan kopen, of een laptop met een i7 processor en bijvoorbeeld een NVIDIA GeForce 720M (2gb)

Het gaat me om het principe of ik beter een krachtigere CPU kan kopen of een betere videokaart.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
4.6K

Antwoorden (5)

Ik denk dat het grootste gedeelte afhankelijk is van de videokaart, anders gaat hij stotteren. Maar in principe hangt dit samen met de CPU, want als die te slecht is dan gaat ie ook stotteren en kan de game uitvallen. Maar kijk dus voornamelijk naar de videokaart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou voor de snellere grafische kaart gaan. Echter, de twee kaarten die je noemt zijn volgens reviews vrijwel identiek.

Ik vind zelf de i5 ruim voldoende en games leunen zwaarder op de grafische kaart dan op de CPU. Tenzij je geld over hebt zou ik voor de i5 gaan; en met een aparte grafische kaart vanwege het gamen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beter een betere GPU. Beide opgegeven opties zijn te zwak. Je moet meer kijken naar het 2de nummer, dat wil je een 4 of 5 of nog hoger hebben.

http://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/#filter:RY1BCsIwFETvMusIiamp-QcouHDVpbgI6UciwZakiFhydxMEXT3mMcNsmNPEaQgcJxCWFO4Z4ivHOa3Vuex_ZmF_qr2dEljcjcfwZpCSUrSl57N7gew_hgdo32KuwyHElVMGbdCd1o1PF0EXGKtMveiPum-Qsqsw1h5wLaV8AA
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, dankjewel. Zou je me kunnen vertellen of er veel verschil zit in de GeForce GT 740M en de GeForce GT 840M. Enig idee? Scheelt namelijk in prijs wel aardig geloof ik.
Een laptop is altijd een compromis, houdt daar rekening mee.

Grafische kaart in een laptop is veelal wel een bottleneck, dus ik zou zeker een goede grafische kaart zoeken die erin zit.
Zonder dit gaat het waarschijnlijk een tegenvaller worden.

In verhouding schat ik de grafische kaart hier ook even wat hoger in dan de basis CPU.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een laptop is die vraag moeilijk te beantwoorden. Beide componenten zijn namelijk niet te vergelijken met desktophardware. Van laptop-cpu's of apu's kan je zeggen dat ze qua prestaties 2 jaar achterlopen op desktop-exemplaren ondanks dezelfde architectuur en specs. Dit omdat ze slechter gekoeld kunnen worden en daardoor in vergelijking in feite veel minder snel draaien.

Ook een laptop-gpu is vaak niet geschikt om te gamen.

Wat de gpu betreft zet amd meestal de beste prestaties neer, ik zou daarom eens kijken naar een laptop met een gpu van amd. De huidige generatie Nvidia heeft alleen zin als je van plan bent gebruik te maken van g-sync en weet zelfs niet of er laptopschermen zijn die dat ondersteunen.

Qua mogelijkheden en benamingen zitten de grootste verschillen echter in laptop-cpu's en apu's. Dus om toch een duidend antwoord op de vraag te geven: ik ben eerder geneigd om voor een hogere cpu te gaan (maar eerlijk is eerlijk: als het om een desktop-pc zou zijn zou mijn antwoord andersom zijn, nl de betere graka).

Maar hoe dan ook, denk eraan: gamen op een laptop..........?

Verwacht er niet teveel van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
AMD GPU's vind je veel minder, al helemaal de zwaardere versies niet. Hetzelfde verhaal als waarom je minder AMD CPU's in merkdesktops ziet denk ik. (dus niet technisch, maar marketingtechnisch). Als je dus naar laptops gaat kijken met een AMD GPU wordt je keuze enorm beperkt. "Dus om toch een duidend antwoord op de vraag te geven: ik ben eerder geneigd om voor een hogere cpu te gaan (maar eerlijk is eerlijk: als het om een desktop-pc zou zijn zou mijn antwoord andersom zijn, nl de betere graka)." In een laptop is het exact hetzelfde verhaal als in een desktop. De GPU heeft de grootste invloed op gameprestaties. Het enige advies wat een logische in mijn ogen was geweest een goede APU uit te zoeken van AMD(maar ook die zijn niet veel beter dan een zwakke dedicated mobiele GPU). Maar een snellere CPU en een zwakkere GPU geeft exact dezelfde grap als in desktops (mindere prestaties in games). Waarom iedereen tegenwoordig wil gamen op een laptop is me ook een raadsel. Had ook een keer een laptop met een dedicated GPU zodat ik door kon gamen in de zomervakantie, maar was maar wat blij toen ik weer achter een fatsoenlijk keyboard en beeldscherm zat. Qua prestaties viel het niet tegen. Vriendin speelt er nu weer Skyrim op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*Mobiele AMD GPU's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
AMD gpu's en cpu/apu's gaan vergelijken lijkt mij eerder zinloos. En een laptop is niet exact hetzelfde verhaal. De verschillen tussen cpu's zijn vaak groter dan tussen graka's. En of een apu van amd al even geschikt is om te gamen heb ik ook m'n twijfels over. Het is een kwestie van keuzes maken en afwegen van de performance. Maar inderdaad, met een (te) zwakke gpu kom je er niet. Maar in een laptop toch liever een betere cpu, daarop zijn de verschillen groter.