Hoe gaat het uitlezen van computer componeten precies in zijn werk?

ik heb componenten voor een pc besteld en aan een kennis gegeven om de pc te bouwen. hij kreeg dit uiteindelijk niet voor elkaar en melde mij dat owel de processor ofwel het moederbord defect was. aangezien de kans het grootst was dat het het moederbord betrof heb ik daar een ander model van besteld.

toen die eenmaal binnen was kreeg ie de pc nog niet aan de praat, hij heeft me toen doorverwezen naar iemand die alle componenten kon uitlezen. ik hoopte dat dat binnen een paar dagen gefixt was, maar na een week had ik nog niets gehoord. dus even gebeld en het kan nog wel een paar dagen duren werd mij gemeld.

ik ben een leek, maar ben nu wel benieuwd hoe zo'n langdurig proces (in jip en janneke taal) in zijn werk gaat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt dat wel aan de componenten en niet aan de kennis? Ik weet ook niet hoe lang het duurt eer zulke componenten zijn uitgelezen. Maar even testen door 2 onderdelen te wisselend met een werkende combinatie gaat sneller al moet je wel een compatibele combinatie voor handen hebben. Hoe dan ook zou ik nooit zomaar een ander model moederbord bestellen. Nog los van het feit dat je daar garantie op moet hebben. Als het met een ander model wel werkt is het vorige model gewoon niet compatibel en dan is het voortaan beter om je componenten zorgvuldiger bij elkaar te zoeken. Als de componenten wel compatibel zijn zou ik bij een eventueel defect altijd eerst contact opnemen met de fabrikant. Deze kan eventueel advies geven en dan kan je eerst nog een en ander proberen alvorens jezelf in de kosten te steken. Zo heb ik ook onlangs contact moeten opnemen met mijn moederbordfabrikant. Na het advies om een firmware-update uit te voeren en een uitgebreide controle van de harddisk uit te voeren, te hebben opgevolgd, was het probleem van de baan. Misschien handig als je eens verteld om welke componenten het gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben een leek, dus afhankelijk van de bouwer. Ik heb een screencap van de specs bij de vraag gedaan. Van moederbord ben ik overgestapt van msi op asus in de hoop dat het euvel snel verholpen zou zijn. De bouwer gaf aan dat hij de huidige configuratie 1 keer aan de praat heeft gekregen maar dat het beeld daarna op zwart ging waarna hij me heeft doorgestuurd naar iemand met uitgebreidere uitlees apparatuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich zie ik a.d.h.v. de combinatie van de componenten niet direct een probleem qua compatibiliteit. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat alles correct aangesloten is. Wel zijn er enkele dingen die ik minder graag zie: Keuze voor nvidia-kaart. Heb je zo'n speciaal (en duur) scherm dat kan samenwerken met zo'n nvidiakaart? Nee? Dan is er weinig reden om niet voor AMD te kiezen dat een veel betere prijs-prestatieverhouding heeft. Dat 'snel' RAM-geheugen heeft totaal geen zin. Het kost stukken van mensen en biedt nauwelijks snelheidswinst. Een WD schijf uit de Red Serie? Die zijn gemaakt voor in servers en nassen en niet voor in een 'gewone' pc. Hoe komt men erbij om dat te willen inbouwen?? Ook op die voeding had je bijna de helft kunnen besparen door eentje van 550 Watt te nemen. Dat had ruimschoots volstaan. Persoonlijk vind ik het ook niet netjes dat de bouwer je naar iemand anders stuurt. In feite moet hij je als bouwer ook ondersteuning bieden. Ik stel mij vragen bij hoe het geheel daadwerkelijk is gebouwd en of daar ook geen schoonheidsfoutjes zijn gemaakt net zoals bij de keuze van de componenten. Persoonlijk zou ik iets minder van het budget uitgerokken hebben voor de behuizing, het geheugen, de voeding, het moederbord (MSI Z87-G45 Gaming is €40 goedkoper en heeft meer aansluitmogelijkheden dus veel interessanter. Is misschien degene die je nu hebt?), de grafische kaart (bij AMD vind je voor enkele euro's minder eentje met een gelijke performance) en de harde schijf (WD RED disks zijn niet alleen ongeschikt voor een gewone pc, ze zijn ook veel duurder dan normale exemplaren). En iets meer voor de cpu-koeler, windows (op een desktop mag in mijn ogen altijd een pro-versie staan), eventueel de ssd en casefans die zelfs helemaal ontbreken. Genoegen nemen met de bij de behuizing meeleverde casefans lijkt mij namelijk nooit fijn. Met koeling kan je namelijk maar een ding verkeerd doen en dat is er te weinig van hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je reactie de componenten zijn eerlijk gezegd bij elkaar getweakerd, alles wat daar bovenaan stond maar gekozen. met recht een leek dus. dit gold alleen niet het moederbord aangezien ik wifi on bluetooth onboard wilde hebben . ook de eerste keuze voor het werkgeheugen was anders (1600) ik vroeg de bouwer of hij de specs op papier wat vond toen zei hij: misschien kan je iets sneller werkgeheugen overwegen. betere processor koeling is een goede tip, kan je een model aanraden? wat betreft de ssd en hdd ben ik prat gegaan op tweakers zonder de specs echt goed te lezen. er worden 2 fans bij de behuizing geleverd, gaat dit om andere types? inmiddels staat de pc nu 11 dagen bij de specialist, begin wel wat ongeduldig te worden. mijn huidige vista laptop heeft ook niet het eeuwige leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit sneller ram-geheugen overwegen. Heeft weinig zin. Altijd nemen wat op dat moment standaard is en momenteel is dat inderdaad 1600 MHz. Op zich is die scythe mugen al een zeer goede koeling ik zou die houden nu je die hebt. Ik zou als initiële keuze alleen gekozen hebben om een tientje meer uit te geven aan een iets stiller exemplaar. Alhoewel de scythe al vrij stil is en zeker heel goed koelt. Ook die ssd is zeker niet slecht, integendeel: eerder top! De reden waarom ik ook daar voor 'een modelletje beter' zou gaan in deze situatie is omdat ik het zinvoller zou vinden het gespendeerde budget daaraan uit te geven dan bijvoorbeeld aan de harddisk en het snelle geheugen. Ik bedoel daar dus zeker niet mee dat de ssd en de cpu-koeler slechte keuzes zijn. Ze maken alleen net het verschil t.o.v. de minder geslaagde keuzes zoals ram en hdd. Plus het feit dat een ssd zorgvuldig onderhouden moet worden door het besturingssysteem en de ssd-firmware om goed te blijven presteren. Dan kan een ruime ssd met wat extra opslagcapaciteit zeker geen kwaad. Daarom lijkt het mij nooit een goed idee zomaar wat naar de specs te kijken. Altijd afvragen waar het voor moet dienen en hoe dat moet presteren. Ik baseer mij dan ook zelden op specs maar eerder op tests en ervaringen. Wat die casefans betreft zit je zeker goed met degene die in de case zitten. Maar ik ben gewoon steeds geneigd om daar nog wat zo groot mogelijke en zo stil mogelijke fans bij te steken als dat mogelijk is. Want zo'n cpu-koeler mag dan wel de cpu beter koelen en dat vind ik op zich zeker zinvol met die moderne cpu's aangezien ze dan vaker in turbo-modus kunnen gaan moest dit nodig zijn. Maar een klassieke cpu-koeler moet ook de onderdelen op het moederbord koelen. Zeker de spanningsregelaars van de cpu (die vind je op het moederbord rond de cpu) hebben extra koeling nodig. Zo'n betere cpu-koeler waarop de ventilator dwars staat doet dat niet. Dus een beetje meer airflow in de kast mag dan wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mocht t van belang zijn heb ik nog wat foto's toegevoegt die ik tijdens het bouwen kreeg voor dat het misging. in eerste instanie was het moederbord en de processor iig zichtbaar, het werkgeugen is van een andere pc..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat natuurlijk niet te zien is op de foto's is of er afstandsbusjes achter het moederbord zijn geplaatst. Maar dat zou mij al sterk lijken. Wat mij verder opvalt: de kapjes over de aansluitingen op de grafische kaart. Het scherm is toch zeker op de grafische kaart aangesloten en niet op het moederbord? Niet dat het moederbord standaard de grafische kaart kiest en je dus na het opstarten een zwart beeld krijgt op het scherm omdat dit is aangesloten op het moederbord. Want dat is dan niet abnormaal. Het is inderdaad ander geheugen aan het bootscherm te zien. Verder misschien alleen nog dit: ga eens na of die witte harddisk houders te verwijderen zijn (waarschijnlijk wel), zoja: alle lege houders verwijderen, zo belemmeren ze de airflow niet. Aan het bootscherm te zien is het alvast niet het msi-bord waar ik het over had. Maar de layout lijkt er wel sterk op! Ook met het rode stickertje over de sata-poorten en al. De kans is dus groot dat je ook een msataslot hebt. Al lijkt dit een micro-atx-bordje en ik had het over een atx bord. Eventueel nog in de handleiding van het moederbord te controleren of de RAM-modules in de juiste slots zitten. Met die cpu-koeler voor de meest linkse slots is dat bovendien lastig te zien. Op het eerste zicht lijken het er slechts 2, ze lijken ook naast elkaar te zitten. Meestal klopt dat niet. Mogelijk zijn deze gemakshalve verkeerd gestoken omdat de cpu-koeler ervoor zat, Maar de fans lijken van het koelblok te verwijderen. Dat is lastig, heb ik ook in mijn behuizing, maar wel noodzakelijk om de modules goed te steken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
herstel, de fotos van de behuizing zijn met de msi die helemaal niks deed. de foto van het scherm is met de asus die het na een keer liet afweten. heb nog getwijfeld om door te sparen voor een 1 TB ssd en de hdd te laten vervallen, maar wat ik begreep gaat een ssd sneller kapot dan een hdd je hem veel overschrijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook dure beestjes die 1 TB ssd's. Nu is 'kapot' gaan als je hem veel overschrijft wel te nuanceren. De ssd gaat niet kapot als je hem veel overschrijft. Wel is het zo dat de ssd cellen een maximum aantal schrijfcycli aankunnen. In theorie zal een ssd daarom op een bepaald moment niet meer beschreven kunnen worden. Of dat kapot te noemen is? In zekere zin niet want je zou nog wel alles moeten kunnen lezen. Ook is het zo dat lang voor de ssd niet meer te beschrijven zal zijn, een sterk prestatieverlies te merken zal zijn. Dit prestatieverlies komt doordat een ssd bij het schrijven naar een cel deze eerst moet wissen. Hoe meer lege cellen, hoe minder er gewist moet worden en hoe sneller de ssd. Zijn de schrijfcycli van alle cellen bijna op dan kan de ssd niet optimaal meer wissen en herschrijven en zal je dus een prestatieverlies merken. En dat prestatieverlies lijkt mij nu eerder iets om je zorgen over te maken aangezien de kans groter is dat je daar last van krijgt ipv dat de ssd definitief niet meer te beschrijven is (dat laatste gebeurt namelijk pas na de ssd duizenden keren te hebben overschreven). Om te voorkomen dat de cellen die data bevatten die niet vaak worden herschreven de andere cellen sneller zou doen verslijten kent de ssd een wear-leveling-algoritme. De ssd kiest dus zelf waar het de data plaats ipv het besturingssysteem. Daarom mag je een ssd nooit defragmenteren door windows. Een ssd defragmenteert zichzelf automatisch en een defragmentatie door windows zou dit alleen maar in de war sturen. Op zich kan het geen kwaad om zaken die veelvuldig schrijven te vermijden op een ssd. Alle directories met tijdelijke bestanden kan je op een klassieke harddisk zetten. En hibernate schakel je best uit zodat deze geen hele kopie van het geheugen naar de ssd moet schrijven. Ook de pagefile schakel je om die reden best uit op de ssd. Verder is het belangrijk dat je gebruik maakt van windows 7 of hoger (of in linuxdistro's trim netjes maakt). Door dit trimmen geeft windows door aan de ssd welke data niet meer gebruikt wordt zodat deze cellen worden gewist. Als je een ssd niet zou trimmen zou je dus prestatieverlies krijgen. En ook de chipsetdriver moet netjes geïnstalleerd woden. Als dit niet het geval is zal de ssd geen NCQ ondersteunen en ook NCQ zorgt voor een serieuze prestatiewinst zowel bij harddisks als bij ssd's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar weer even gebeld met de specialist maar geen gehoor. Het is nu bijna 2 weken, vind dat toch erg lang om een diagnose te stellen. Des te irritanter gezien ik geen idee heb wat de diagnose stelling precies inhoudt. Als ik het goed begrijp hangen de componenten nu al 280 uur aan een ander apparaat om op defecten te checken, de meest gecompliceerde operatie op een mens is aanzienlijk korter. Maargoed spreek nu vooral uit frustratie gezien t erg lang duurt, een imac of MB pro was ook een overweging maar dat was langer doorsparen en minder compatibel met andere apparaten. Maar als die in een stuk was aangekomen en het gewoon had gedaan had dat wel frustratie gescheeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Net contact gehad met de specialist en er zijn innd wat grove fouten bij de bouw gemaakt zoals je in je reactie al als mogelijkheid aangaf. hij heeft hem als opnieuw en correct in elkaar gezet maar het testen kan nog even duren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Puur uit nieuwsgierigheid: enig idee welke fouten? btw nog een tip mbt een ssd: laat 10 à 20% ongepartitioneerd. Zo blijven deze cellen zeker altijd vrij voor wear leveling. Komt prestaties en levensduur van ssd zeker ten goede!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Net klaar met het koelen van mijn woede op de eerste bouwer, aangezien het niet uitgeloten is dat tijdens de bouw componenten heeft beschadigt. Ik heb de huidige bouwer helaas niet lang kunnen spreken aangezien hij bezoek had, ik heb afgesproken begin volgende week terug te bellen om wat meer uitleg te krijgen. Maar definitief antwoord op welk component waar hapert zei hij pas te hebben als het uitlezen van alle componenten klaar is wat nog even kan duren. Deze vraag is dan gesloten maar ik hou je dan zeker op de hoogte via een PB. Aangezien hij straks ook de bouw gaat verrichten zal ik je tips doorgeven voor hij met de bouw begint. Ben een noob dus je tips zijn erg welkom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn met componenten om ze niet te beschadigen en ik moet eerlijk toegeven dat die angst er bij mij ook nog altijd wel een beetje inzit als ik een pc bouw. Statische elentriek is namelijk onverbiddelijk voor zo'n pc. Heb echter nog nooit onherstelbare problemen gehad. Althans niet met een nieuwbouw-pc. De enige pc's waar ik vervelende onoplosbare moederbordproblemen mee heb ondervonden waren telkens pc's op leeftijd. Had de eerste bouwer wel voldoende ervaring? Misschien gewoon rustig blijven en foutjes terugkoppelen naar de eerste bouwer. Kan hij er ook uit leren. Al begrijp ik dat het nooit je intentie was zijn leergeld te bekostigen. Bij mijn allereerste zelfbouw-pc viel de kaartlezer altijd uit als ik er een sd-kaartje instak. Alleen de pc herstarten kon de kaartlezer reanimeren. Achteraf heb ik kunnen uitdokteren dat de usb-aansluiting op het moederbord slechts geschikt was voor 2 frontaansluitingen en niet voor een hele kaartlezer. De 2 kabeltjes verwisselen en het probleem was opgelost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat me vooral irriteert is dat dit niet de eerste keer is dat de 2de bouwer het moest overnemen van de eerste. Weet indd niet of elke andere hobbybouwer hetzelfde was overkomen, maar was toch graag in eerste instantie naar de 2de bouwer doorverwezen. Eerste moederbord is terug naar de winkel en kreeg gister een mail dat ik mijn geld terug krijg, dat is dan wel weer mooi. Had eerlijk gezegd niet echt gedacht aan het leerproces van de bouwer, maar opzich heb je daar wel een punt. Aan de andere kant heb ik geld gespaard voor deze pc en is het veel geld om aan "leerling" toe te vertrouwen. Maargoed daar zit ook mijn fout gezien ik voor een dubbeltje op de eerste rij wilde zitten (hij vroeg 2 tientjes voor het bouwen) en vond t vooral leuk om te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben de Sjaak, specialist krijgt de pc niet aan de praat. Moet alle componenten nu terugsturen maar krijg waarschijnlijk geen geld terug. Eerste bouwer heeft zijn werk niet goed gedaan, daarnaast is het geheel niet compatibel.

Antwoorden (1)

Mmm, uitlezen? Je kan toch gewoon werkende onderdelen pakken. Vervolgens het moederbord een 100% zeker werkende processor geven en dan de procesor een 100% zeker werkend moederbord.

In jip en janneke taal: Het is de te vergelijken met het maken van een puzzel. Stukjes in elkaar schuiven en kijken welke niet kloppen.

Zelf ben ik wel eens bezig geweest met computers. Dit duurt niet langer dan 1 uur om te weten aan welk onderdeel het ligt.