Wat betekent "cache" bij een harde schijf?

Bij een interne harde schijf zie ik als ik er een wil bekijken om er een te kopen zie ik het altijd staan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
4.1K

Het beste antwoord

Een harddisk is erg traag, cache geheugen is minstens 10x zo snel.
Als het programma zonder cache nu iets op disk wil schrijven, moet het vrij lang wachten voor het schrijven klaar is, met cache kan het 10x sneller geschreven worden en kan het programma gauw verder. De harddisk zelf, gaat op z'n gemakkie de cache info op de disk zelf schrijven. Met lezen word als het programma gegeven 1, wil lezen, dan lees hij gelijk gegeven 1 to 100 in, en ze dat in de cache, als er nu de volgende x gegeven 2, gelezen moet worden, kan hij het uit de cache lezen(10x sneller) In de praktijk, moeten n.l. veel op een volgende gegevens ingelezen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is een stukje supersnel RAM-geheugen op de printplaat van de harde schijf, waar de data eerst naartoe word geschreven voordat het op de magnetische schijven word gezet.
Dit om de specificaties te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cache is een stuk geheugen variërend van <4MB tot >64MB die het mogelijk maakt de gegevens te bufferen, en om blokken op een optimaliserende manier tijdelijk weg te schrijven t.b.v. 'native command queuing' functionaliteit.

'One little-known feature of NCQ is that (unlike its ATA TCQ predecessor) the host can specify whether it wants to be notified of completion when the data hits the disk's platters or when it hits the disk's buffer (on-board cache). Assuming a correct hardware implementation, this feature allows the disk's on-board cache to be used while guaranteeing correct semantics for system calls like fsync'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De cache is het tijdelijke geheugen. Hoe groter dat is, hoe sneller de computer kan werken wanneer je een grote hoeveelheid bestanden gebruikt. Tijdelijke bestanden worden in de cache opgeslagen, het is een tijdelijke opslagplaats.
Amadea