Helpt Integrated Graphics de GPU?

Als je Intel integrated graphics op je CPU hebt en een extra GPU er bij hebt gekocht, helpt de IG van de CPU dan de GPU of doet alleen de bijgekochte GPU het werk.
Dus is het
integrated Graphics + GPU
of
Integrated Graphics / GPU

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt aan de samenstelling van je iGPU en GPU. AMD haalt die truc uit op laptops met AMD CPU met iGPU en losse AMD GPU. Maar ook kan je een intel iGPU met Nvidia laten samenwerken, vaak is echter de iGPU zo zwak dat de krachtige losse GPU het verschil doet verbleken..

Het beste antwoord

Dat ligt er een beetje aan. Samenwerken doen ze doorgaans helemaal niet. Tenminste in de zin van dat ze om en om een frame berekenen. Ofwel Crossfire (AMD) of SLI (nvidia) samen met een intel IGP is niet mogelijk. Er zijn wel onboard gpu's geweest van AMD die icm bepaalde losse gpu's hybrid crossfie konden draaien maar dat was niet echt een succes vooral omdat je dan als losse gpu daar een nogal oude kaart voor moest gebruiken. Geen idee in hoeverre zoiets met de huidige igp's van AMD wel of niet kan.

Wat tegenwoordig wel kan is dat de igp wordt gebruikt wanneer je geen grafisch zware taken verricht zoals werk in de bureaublad omgeving en wanneer je gaat gamen de losse gpu wordt gebruikt. Dit vooral om energie te besparen. Een losse gpu zal doorgaans meer stroom verbruiken als die nouwelijks belast wordt dan een igp.

Wat prrecies mogelijk is zal een beetje van de exacte combo moederbord - cpu afhangen.