Laptop harde schijf is kapot gegaan en ik wil een nieuwe kopen waar moet ik op letten?

Mijn laptop harde schijf is kapot gegaan. En ik wil een nieuwe kopen. Maar ik weet niet welke geschikt is.

Ik heb hem eruit gehaald en het is een Hitachi Travelstar. Verder staat er ook:

Model: HTS541080G9AT00
5V 1.0A DC 80 GB ATA/IDE
16 Heads en nog een heleboel

Moet ik nu een zelfde soort Hitachi harde schijf kopen of kan ik ook een andere harde schijf kopen van een ander merk?

Als ik zoek op internet krijg ik een heleboel verschillende Hitachi modelen. Kan ik een ander model nemen? Weet niet goed waar ik op moet letten.

Toegevoegd na 3 minuten:
De laptop is een Acer Aspire 3005Wlmi

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Merk (Hitachi) maakt niet uit. Waar je wel erg op moet letten is dat het een IDE/(P)ATA schijf is die je koopt en geen SATA zoals nu gebruikelijk. En hij moet ook 2,5" zijn.

Als je alleen op Hitachi zoekt koop je snel een 3,5" SATA model en daar heb je niks aan.

http://tweakers.net/categorie/50/interne-harde-schijven/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpXMzA1BVFlijpJVtJKRhbFSbK2OkoUxsqihhaERULi2FgA

Veels te duur natuurlijk dus kan je beter 2de hands kijken.

http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/harde-schijven/m789240418-laptop-harddisks-2-5-ide-10gb-tot-60gb-aanbieding.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt dus ik hoef alleen maar naar IDE/ATA te kijken en de 2.5 form factor. Het model of het aantal volt is dus niet belangrijk. Zou deze kunnen voldoen http://www.ebay.nl/itm/Hitachi-80gb-80GB-2-5-IDE-ATA-Laptop-Hard-Disc-Drive-HDD-1-Year-Warranty-/230965100639?pt=UK_Computing_HardDrives_RL&hash=item35c697c05f&_uhb=1 Het is een laptop van het jaar 2008 ofzo maar ik heb er veel plezier van. Wil graag een nieuwe laptop kopen maar moet even daarvoor sparen. Dus voor nu maar even een nieuwe harde schijf kopen wat iets goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet kunnen. Weet je zeker dat de HDD stuk is, en niet dat je hem met een format weer opnieuw kan gebruiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb hem inmiddels besteld. Ik heb het nagevraagd aan de verkoper en hij zij dat het kon. Hij ziet er ook wel betrouwbaar uit met die reviews. De hard disc is kapot denk ik. Want hij maakt een tikkend/krassend geluid. Na onderzoek denk ik dat het iets kan zijn met de leeskop. Of hoe zoiets ook heet.

Andere antwoorden (1)

Als ik jou was zou ik met je laptop naar een computer bedrijf gaan. Daar weten ze exact wat voor schijven er wel of niet in kunnen...
Veel succes nog met je laptop!