De ventilator van mijn processor maakt een irritant geluid, hoe kan ik dat oplossen?

Het is een ratelend geluidje het gaat harder als ik een wat zwaarder programma draai. Ik heb de iMac G5 al helemaal opgedraaid en de ventilators schoon gemaakt. Er zat nagenoeg geen stof in (pas nog schoongemaakt) en het heeft ook niet geholpen. Toen heb ik alleen de ventilator die de G5 processor koelt losgekoppeld, iMac opgestart... en ja hoor fluisterstil, natuurlijk kan ik niet zonder koeling dus meteen weer uitgezet en ventilator weer aangesloten. En het geluid was er ook weer. Hoe kan ik dit oplossen? Het gaat hier om een 1.8 GHz 17 inch. iMac G5, 8.1. Ik heb hem pas gekregen dus misschien is het wel normaal, maar het is zo irritant dat mij dit niet normaal lijkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Poet
10 jaar geleden
Ik neem aan je dan doelt op een oplossing waarbij je de computer verder wel blijft gebruiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van echt gebruiken is toch al niet echt sprake maar ik gebruik het als opslag voor foto's. En als ze dan terug kijk is er telkens dat irritante geluidje. Aan welke oplossing zat u te denken waardoor ik hem niet meer kan gebruiken:)

Antwoorden (2)

Lager defect >> Nieuwe ventilator erop zetten...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het niet op een andere manier? Ik wil er geen geld instoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dennis, Doe niet zo goedkoop! De lagers zijn defect dus koop gewoon een nieuwe cooling. Die dingen kan je via ebay voor nog geen €10,- krijgen. Mocht je echt géén geld willen spenderen aan een defect zet dat de volume van je muziek wat hoger..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een kans dat de ventilator van eBay ook zo'n geluidje maakt. Ik wil gewoon simpelweg geen geld in 10 jaar oude onderdelen stoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik hier lees lijkt het erop dat je altijd dat geluid met deze ventilator zal houden. Als ik als oplossing zou geven om te proberen een drupje naaimachine olie op het lagerasje te doen, denk ik dat je gaat zeggen dat je dat moet kopen en dat wil je niet. Dus de beste oplossing is het oude apparaat weg te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
idd Maartenboy. als Dennis nog geen eens 10 euro aan een vervangend onderdeel wilt uitgeven kan hij maar beter de stekker eruit halen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je er geen geld in wil insteken, waarom gebruik je hem dan nog? Stroom is ook niet gratis, en hij is zeker meer waard dan € 5, want zoveel kosten ventilatortjes op Tweakers.net (vergelijkingssite).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn deze iMac G5 processor koelers nog goed te verkrijgen in Nederland? Ik zie er toch geen staan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vermoed dat deze wel past: http://www.reparatieplus.nl/products/imac-g5-isight-20-fan-cpu-1?utm_source=gshopping&%3Butm_medium=link&%3Butm_campaign=imac-g5-isight-20-fan-cpu-1.
Ventilator loshalen en uitstoffen
Meestal veel stof, daardoor veel lawaai!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is al gebeurd zoals u hierboven kan lezen.