- werkgeheugen (RAM)
- processor.

Dit zijn de belangrijkste
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals manmakker al zei:
- Werkgeheugen (RAM)
- Processor

Tijdens het gamen speelt de videokaart ook een rol.

Mvg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De snelheid van de pc is afhankelijk van het traagste onderdeel, dit vormt namelijk de bottleneck.

Is de cpu continu bezig? Dan hangt de snelheid af van de cpu. Moderne units moet je op de zuinigste modellen na al zwaar belasten wil dit het geval zijn.

Weinig of traag (RAM-)geheugen? Daar gaat de snelheid want de pagefile zal moeten aangesproken worden.

Grafische kaart? Nee, eigenlijk niet, die bepaalt wat je pc grafisch aankan, maar dat is ook afhankelijk van de instellingen van bepaalde games die je wil spelen en die instellingen moeten natuurlijk aangepast zijn aan datgene wat er in je pc zit van grafische kaart. Dus zolang je niet op de rekenkracht van je grafische kaart rekent om video te converteren en dergelijke is deze minder van belang voor de snelheid. Uiteraard wel voor de grafische ervaring tijdens games.

Het belangrijkste en in de meeste pc's de bottleneck:

de harde schijf. De pc moet namelijk steeds wachten tot de mechanische kop van de harddisk over de gewenste gegevens beweegt om uit te lezen. En dan moet de leeskop weer naar een andere plek. Technieken zoals ncq lossen dit slechts deels op.

Een beter alternatief voor zo'n klassieke harddisk is een ssd. Bestaande uit flashgeheugen en geen bewegende onderdelen waar men op moet wachten.

Omdat dit geheugen duurder is dan een klassieke harddisk, niet zonder de nodige techniek in 'conditie' blijft en een beperkt aantal schrijfcycli kent is het verstandig om een ssd-drive enkel te gebruiken om je besturingssysteem van te booten en je software op te installeren. Reguliere data die veel minder van invloed zijn op de snelheid die de gebruiker ervaart kan je beter op een klassieke harddisk zetten. De prijzen daarvan vallen tegenwoordig heel goed mee. Een klassieke harddisk heeft best een zo hoog mogelijke capaciteit (tegenwoordig zou ik eentje van 4 TB aanraden). De prijzen per gigabyte zijn erg gunstig. En stel dat je een schijf met een lagere capaciteit zou gebruiken waar je ooit niet meer mee toekomt dan kan je een extra harddisk gaan bijplaatsen die weer extra stroom verbruikt. Dat maakt minder maar grotere harddisk(s) interessanter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Perfect antwoord!