wat zit in een efi partitie?

Ik heb een Windows 8 laptop Asus. Ik snap alleen niet wat nou in de efi partitie in staat. Weten jullie dat misschien?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
5K

Antwoorden (2)

PC's maken gebruik van een BIOS, in Apple machines zit een EFI.

Komt je HDD misschien uit een Apple product?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik heb een asus laptop ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afi, zie ik nu, is de mogelijke opvolger van de BIOS bij windows. Het is van Intel. Apple heeft besloten dit in de Macs toe te passen, windows vooralsnog niet helemaal. Note:
Alle 64-bits versies van pc's die Windows gebruiken en een logo van het Windows Certification Program hebben, maken gebruik van (U)EFI in plaats van BIOS.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is een efi partitie een recovery partitie van windows 8?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Dreambeats. Windows is helemaal niet de partij die daar over gaat, het zijn de moederbordfabrikanten die wel of niet voor (U)EFI kiezen. Het is net zo wazig als beweren dat Windows nog niet volledig voor 1Gbit ethernet heeft gekozen, terwijl alle Macs wel altijd een 1Gbit poort hebben. Je moet je altijd bedenken dat Apple zowel de eigen soft en hardware maakt, en dat Windows alleen maar een OS maakt en dus geen directe invloed heeft op hoe een Windows PC eruit ziet, hardwarematig (en softwarematig dan in het geval van dingen als BIOS en UEFI)..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had ook Microsoft moeten zeggen haha, maar ja dat is waar, maar toch heeft Microsoft daar wel inspraak in? :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag gewoon Microsoft lezen waar ik Windows zei. MS heeft geen invloed op wat moederbordfabrikanten op hun bord plakken. Wel in een abstracte manier als ze bijvoorbeeld een bepaalde techniek niet zouden ondersteunen. MS kan zeggen vanaf nu ondersteunen we X moederbordfabr. KUNNEN nu X implementeren. Ze gaan heus niet met ASUS aan de lijn hangen of ze nou eens volledig met alle moederborden naar X willen overstappen en Y volledig laten vallen. Wat ze ook nog kunnen doen is zo'n labeltje verzinnen zoals Windows 8 ready met een aantal voorwaarden, maar ook zo'n label is weer een keuze om daar aan te voldoen. Lichte invloed eerder dan inspraak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord lijkt me op een (niet kloppend) vooroordeel van gewone PC's t.o.v. Apple-producten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is bijna consistent het geval met dingen die ooit eerst (als dat al eerst was) op een Mac zitten. FW/UEFI/Thunderbolt/DP. Iedereen denkt dat Apple het verzonnen en gemaakt heeft (is vaak niet zo, bijv. Intel verzint het en Mac neemt het als eerste af en doet dat gelijk op alle producten). Dan komen andere fabrikanten en duurt het nog tijden voordat iedereen begrijpt dat het gewoon een algemene interface was/is.
http://en.wikipedia.org/wiki/EFI_System_partition

EFI is dus een systeempartitie voor UEFI, de opvolger van het BIOS. UEFI was wel als eerst op Mac's tegenwoordig gebruiken ook veel reguliere moederborden UEFI, dus een Windowsbak kan ook gewoon UEFI hebben.

Je vroeg nog ergens of EFI een recovery partitie is van Windows 8, maar dat is niet zo. Windows 8 en UEFI/EFI staan in principe los van elkaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface#Platforms_using_EFI.2FUEFI

Excuus, Apple was de eerste die UEFI op consumentenproducten uitleverde. Intel en HP waren al eerder met serversystemen.

Toegevoegd na 11 uur:
EFI is dus een systeempartitie voor UEFI

> DE EFI-systeempartitie is een partitie voor EFI/UEFI.